The Cultural heritage, both material and immaterial, is a key territorial asset for all societies, especially in our contemporary era. It is a "place" full of meanings that are not always fully accessible and prompts interpretations and actions that are not always universally shared. Still today, it is persistently and widely believed that to engage with cultural heritage, it is essential to have a guide to suggest the best cultural content and the most appropriate ways to approach it. Thus, our personal and collective relationships with heritage are inevitably mediated by others, with the interpretative voice presented to us as a given, while divergent perspectives are not taken into account. The specific focus of this paper is a series of research and study initiatives implemented from 2016 to date, at a range of sites across Lombardy (Italy): Bergamo, Isola Comacina, Villa Carlotta, Mantua, Sabbioneta, and the district of Milan where the Bicocca University is located. Over time, the cumulative outcomes of this work have reinforced the researchers' awareness of the importance of involving the public, communities, and the various heritage specialists at all stages of the projects and the key role of listening, observation, and documentation in fostering deep-rooted and meaningful trajectories rather than “once-off” experiences.
Il patrimonio culturale, materiale e immateriale, è un territorio estremamente rilevante in tutte le società e in particolare in quella contemporanea. È un “luogo” denso di significati, talvolta non completamente accessibili o condivisi nelle loro interpretazioni e nelle azioni che possono scaturire. Ancora oggi, per entrare in rapporto con il patrimonio culturale, una sensazione diffusa è quella che sia obbligatorio avere una guida, che sappia fornire i contenuti corretti e le modalità di avvicinamento più appropriate. Il rapporto personale e collettivo con il patrimonio risulta quindi necessariamente mediato e la voce interpretativa fornita come un già dato, in cui non vengono prese in considerazione espressioni dissonanti. In questo contributo si vuole riflettere, nello specifico, su alcuni percorsi di ricerca e di studio compiuti a partire dal 2014, realizzati in diversi luoghi della Lombardia: Bergamo, Isola Comacina, Villa Carlotta, Mantova, Sabbioneta, il quartiere di Milano dove è presente l’università Bicocca. Osservando quanto è stato fatto nel tempo si può dire che è cresciuta la consapevolezza, in qualità di ricercatori, di come sia importante coinvolgere, in tutte le fasi dei progetti, la popolazione, le comunità e i diversi professionisti del patrimonio e come l’ascolto, l’osservazione e la documentazione siano tasselli fondamentali per dar vita a percorsi non episodici, ma radicati e significativi.
Zuccoli, F. (2022). Il patrimonio culturale: una sfida per la pedagogia contemporanea. LLL, 18(41), 35-42 [10.19241/lll.v18i41.694].
Il patrimonio culturale: una sfida per la pedagogia contemporanea
Zuccoli, F
2022
Abstract
The Cultural heritage, both material and immaterial, is a key territorial asset for all societies, especially in our contemporary era. It is a "place" full of meanings that are not always fully accessible and prompts interpretations and actions that are not always universally shared. Still today, it is persistently and widely believed that to engage with cultural heritage, it is essential to have a guide to suggest the best cultural content and the most appropriate ways to approach it. Thus, our personal and collective relationships with heritage are inevitably mediated by others, with the interpretative voice presented to us as a given, while divergent perspectives are not taken into account. The specific focus of this paper is a series of research and study initiatives implemented from 2016 to date, at a range of sites across Lombardy (Italy): Bergamo, Isola Comacina, Villa Carlotta, Mantua, Sabbioneta, and the district of Milan where the Bicocca University is located. Over time, the cumulative outcomes of this work have reinforced the researchers' awareness of the importance of involving the public, communities, and the various heritage specialists at all stages of the projects and the key role of listening, observation, and documentation in fostering deep-rooted and meaningful trajectories rather than “once-off” experiences.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zuccoli-2022-LLL-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
224.62 kB
Formato
Adobe PDF
|
224.62 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.