The contribution offers historical, legislative, and mapping elements of initiatives to contrast educational poverty within the decentralization processes in the national context. The roles of the Ministry of Education in its action as central coordinator and of peripheral bodies, including the Regional School Offices (USR), are part of the analysis. Specific attention is paid to the role of the Regions and organizations delegated by governments in the implementation of initiatives to combat educational poverty within the difficult decentralization processes implemented in the country. Main results underline the need to strengthen the role of peripheral entities to allow greater effectiveness in the calibration of interventions.

Fiore, B., Torelli, C. (2022). Actions fighting educational poverty: legislative, historical and elements in the National context, with special attention to Regional school offices and Regions [Le azioni di contrasto alla povertà educativa Elementi legislativi, storici e di mappatura degli interventi realizzati nel contesto nazionale, con specifica attenzione al contributo degli Uffici Scolastici Regionali e delle Regioni]. POLITICHE SOCIALI, 9(3/2022, settembre-dicembre), 425-444 [10.7389/105758].

Actions fighting educational poverty: legislative, historical and elements in the National context, with special attention to Regional school offices and Regions [Le azioni di contrasto alla povertà educativa Elementi legislativi, storici e di mappatura degli interventi realizzati nel contesto nazionale, con specifica attenzione al contributo degli Uffici Scolastici Regionali e delle Regioni]

Fiore, B;Torelli, C
2022

Abstract

The contribution offers historical, legislative, and mapping elements of initiatives to contrast educational poverty within the decentralization processes in the national context. The roles of the Ministry of Education in its action as central coordinator and of peripheral bodies, including the Regional School Offices (USR), are part of the analysis. Specific attention is paid to the role of the Regions and organizations delegated by governments in the implementation of initiatives to combat educational poverty within the difficult decentralization processes implemented in the country. Main results underline the need to strengthen the role of peripheral entities to allow greater effectiveness in the calibration of interventions.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
child poverty; decentralization; Educational poverty; Fondazione Con i Bambini; regional school offices
Italian
2022
9
3/2022, settembre-dicembre
425
444
reserved
Fiore, B., Torelli, C. (2022). Actions fighting educational poverty: legislative, historical and elements in the National context, with special attention to Regional school offices and Regions [Le azioni di contrasto alla povertà educativa Elementi legislativi, storici e di mappatura degli interventi realizzati nel contesto nazionale, con specifica attenzione al contributo degli Uffici Scolastici Regionali e delle Regioni]. POLITICHE SOCIALI, 9(3/2022, settembre-dicembre), 425-444 [10.7389/105758].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fiore-2022-Polit Soc-VoR.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Articolo - Le azioni di contrasto alla povertà educativa, elementi legislativi, storici e di mappatura degli interventi realizzati nel contesto nazionale, con specifica attenzione al contributo degli Uffici Scolastici Regionali e delle Regioni.
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 340.81 kB
Formato Adobe PDF
340.81 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/400014
Citazioni
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact