The present paper intends to highlight some critical issues pertaining both the regulation of permissions to build energy plants powered by renewable sources and the promotion policies for their development, in compliance with the European and international rules. In Italy, the regulation is really complicated, due to the different levels of rules interfering in a transversal subject which requires diversified - and often in conflict - interests. Its complexity is also organizational because of the governmental competences intertwining. Within the same institution, there may be different competences among the various authorities commanding rides and regulations, plans as well as licenses. The 2003 legislative decree 387 introduced the norm of the «unique permission»to localize the renewable-sou reed plants, which, however, is just the common denominator of a. regulation that continued to be fragmented and was finally implemented by «Guidelines»in 2010. In the meantime, the Constitutional Court has had to fix the space to be left to the Regions, The recent 2011 legislative decree 28, implemented by the directive 2009/28/EC, does not solve the problem of how to make the procedures easier because it refers to a series of executive regulations, both state and regional, which make the reconstruction of the regulatory framework more complex. As regards the promotion policies, they are characterized by various phases with the legislator frequently changing focus, both in relation to the dimension of the plant and the typology of the source itself. As a result, the work carried out by the sector operators is being complicated as they have been and still are unable to perform their executive role in a stable and secure framework. © Copyright Giuffrè 2012.

Il saggio si propone di evidenziare alcune criticità legate sia alla disciplina delle autorizzazioni alla realizzazione degli impianti energetici alimentati da fonti rinnovabili che alle politiche di incentivazioni per lo sviluppo delle medesime, in attuazione anche delle prescrizioni europee ed internazionali. In Italia, la disciplina è caratterizzata da un'accentuata complessità, dovuta aí diversi piani di normazione che intervengono con riferimento ad una materia trasversale che impone la considerazione di interessi diversi, spesso confliggenti tra loro. La complessità è anche di tipo organizzativo, per l'intreccio delle competenze dei livelli di Governo, ma anche, all'interno del medesimo Ente, tra le differenti autorità che hanno poteri in ambito regolatorio, pianificatorio ed autorizzatorio. Il D Lgs 387 del 2003, ha introdotto l'istituto della « autorizzazione unica » per la localizzazione degli impianti da fonti di energie rinnovabili, che però rappresenta soltanto il denominatore comune di una disciplina che continuava ad essere frammentata e che ha visto la sua completa attuazione solo nel 2010 con le linee guida. Nel frattempo è toccato alla Corte Costituzionale stabilire quale spazio residuava alla competenza delle Regioni. Anche il recente D.Lgs. 28 del 2011, dí attuazione della direttiva 2009/28/CE, non risolve il problema della semplificazione delle procedure, perché demanda ad una serie di normative di attuazione, statali e regionali, che rendono ancora complessa la ricostruzione del quadro normativo. Quanto alle politiche di incentivazione, queste sono state caratterizzate da diverse fasi, con frequenti cambi di indirizzo del legislatore, sia con riferimento alla dimensione dell'impianto che alla tipologia della fonte. Ciò ha complicato il lavoro degli operatori di settore, i quali non hanno potuto e continuano a non poter programmare i propri interventi in un quadro di stabilità e di certezza.

Marzanati, A. (2012). Semplificazione delle procedure e incentivi pubblici per le energie rinnovabili. RIVISTA GIURIDICA DELL'AMBIENTE, 27(5), 499-533.

Semplificazione delle procedure e incentivi pubblici per le energie rinnovabili

MARZANATI, ANNA
2012

Abstract

The present paper intends to highlight some critical issues pertaining both the regulation of permissions to build energy plants powered by renewable sources and the promotion policies for their development, in compliance with the European and international rules. In Italy, the regulation is really complicated, due to the different levels of rules interfering in a transversal subject which requires diversified - and often in conflict - interests. Its complexity is also organizational because of the governmental competences intertwining. Within the same institution, there may be different competences among the various authorities commanding rides and regulations, plans as well as licenses. The 2003 legislative decree 387 introduced the norm of the «unique permission»to localize the renewable-sou reed plants, which, however, is just the common denominator of a. regulation that continued to be fragmented and was finally implemented by «Guidelines»in 2010. In the meantime, the Constitutional Court has had to fix the space to be left to the Regions, The recent 2011 legislative decree 28, implemented by the directive 2009/28/EC, does not solve the problem of how to make the procedures easier because it refers to a series of executive regulations, both state and regional, which make the reconstruction of the regulatory framework more complex. As regards the promotion policies, they are characterized by various phases with the legislator frequently changing focus, both in relation to the dimension of the plant and the typology of the source itself. As a result, the work carried out by the sector operators is being complicated as they have been and still are unable to perform their executive role in a stable and secure framework. © Copyright Giuffrè 2012.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Incentivi pubblici; energie rinnovabili
Italian
2012
27
5
499
533
none
Marzanati, A. (2012). Semplificazione delle procedure e incentivi pubblici per le energie rinnovabili. RIVISTA GIURIDICA DELL'AMBIENTE, 27(5), 499-533.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/39514
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