In the first two decades of the twentieth century, the fruitful meeting between Maria Montessori and the Umanitaria Society of Milan allowed the realization of the first Children’s Houses in this city and as a result, it placed the problem of teacher training as a matter of urgency. At the same time, the debate on this issue was also very lively at the national level: in fact, there were proposals for reform of the Normal School and there was a comparison between different positions on the method practiced in primary schools and childhood. In this context, the Umanitaria Society and Montessori organized some training courses that involved significant personalities of the pedagogical and scientific culture of the time. The contribution aims to reconstruct some aspects of these training courses (contents, teachers, coordination) from documents published on the pages of the journal La Coltura Popolare in the years between 1911 and 1918.
Nei primi due decenni del Novecento, il felice connubio fra Maria Montessori e la Società Umanitaria di Milano permise la realizzazione delle prime Case dei Bambini nel capoluogo lombardo e di conseguenza pose in maniera urgente il problema della formazione delle insegnanti. Nello stesso periodo, anche a livello nazionale il dibattito su questo tema si rivelava molto vivace, grazie all’emergere di proposte di riforma della Scuola Normale e grazie al confronto fra differenti posizioni in merito al metodo praticato nelle scuole primarie e dell’infanzia. In questo clima, la Società Umanitaria e Montessori organizzarono alcuni corsi di formazione che coinvolsero in maniera significativa personalità della cultura pedagogica e scientifica del tempo. Il contributo intende ricostruire alcuni aspetti di questi corsi di formazione (contenuti, docenti, coordinamento) a partire da documenti pubblicati sulle pagine della rivista La Coltura Popolare negli anni fra il 1911 e il 1918.
Seveso, G. (2022). I corsi di formazione montessoriani a Milano negli anni 1911-1918: note sulle relazioni dei docenti nelle pagine de La Coltura Popolare. PEDAGOGIA OGGI, 20(1), 55-61 [10.7346/PO-012022-07].
I corsi di formazione montessoriani a Milano negli anni 1911-1918: note sulle relazioni dei docenti nelle pagine de La Coltura Popolare.
Seveso, G
2022
Abstract
In the first two decades of the twentieth century, the fruitful meeting between Maria Montessori and the Umanitaria Society of Milan allowed the realization of the first Children’s Houses in this city and as a result, it placed the problem of teacher training as a matter of urgency. At the same time, the debate on this issue was also very lively at the national level: in fact, there were proposals for reform of the Normal School and there was a comparison between different positions on the method practiced in primary schools and childhood. In this context, the Umanitaria Society and Montessori organized some training courses that involved significant personalities of the pedagogical and scientific culture of the time. The contribution aims to reconstruct some aspects of these training courses (contents, teachers, coordination) from documents published on the pages of the journal La Coltura Popolare in the years between 1911 and 1918.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Seveso-2022-Pedagogia Oggi-formaz insegnanti montessoriani-VoP.pdf
accesso aperto
Descrizione: Article
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
559.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
559.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.