The essay proposes an in-depth look at the view of education as experience, rereading the contributions of John Dewey, phenomenological, materialistic-clinical and problematicist pedagogy in contemporary light. In particular, it goes into the characteristics of complexity, problematicity and contingency that characterize this way of thinking about education. The focus is then on the methodological and pragmatic model inherently consequent to the ontological and epistemological model illustrated.
Il saggio propone un approfondimento della visione dell'educazione come esperienza, rileggendo alla luce della contemporaneità il contributo di John Dewey, della pedagogia fenomenologica, materialistico-clinica e problematicista. In particolare, entra nel merito delle caratteristiche di complessità, problematicità e contingenza che caratterizzano questo modo di pensare l'educazione. L'attenzione è rivolta quindi al modello metodologico e pragmatico intrinsecamente conseguente al modello ontologico ed epistemologico illustrato.
Palmieri, C. (2022). L'educazione come esperienza complessa, contingente, problematica. In C. Riva, E. Rossoni (a cura di), La ludotecnica inclusiva. Giocare con i bambini con disabilità come metodologia educativa (pp. 15-30). Milano : FrancoAngeli.
L'educazione come esperienza complessa, contingente, problematica
Palmieri, C
2022
Abstract
The essay proposes an in-depth look at the view of education as experience, rereading the contributions of John Dewey, phenomenological, materialistic-clinical and problematicist pedagogy in contemporary light. In particular, it goes into the characteristics of complexity, problematicity and contingency that characterize this way of thinking about education. The focus is then on the methodological and pragmatic model inherently consequent to the ontological and epistemological model illustrated.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.