A research group, constituted within the Board of the Presidents of “Scienze della Formazione Primaria” (SFP) degree courses and composed of teachers, researchers, and tutors from some Italian universities, designed a Questionnaire for the Assessment of Workshops (QVL) for the degree course of Scienze della Formazione Primaria, following a participatory working methodology. The group designed the tool starting from: the information obtained from a survey administered to the Coordinators of SFP degree courses; previous experiences; studies on the foundations of the workshops from a historical and cultural point of view. The tool allows students in SFP degree courses to assess the workshops connected to the Italian Ministerial Decree No. 249 of 10/09/2010. The questionnaire is divided into sections that aim to collect data on various aspects, all related to the workshop experience. In addition to identifying and profiling data, the questionnaire allows students to express opinions about dynamics related to the organization, implementation, assessment, and management of the considered workshop. The group administered two pre-tests that made it possible to improve the tool, making it more effective and usable. The structure hypothesized in the first draft was overall confirmed. The contribution presented here dwells specifically on the tool designing process and on the role of the student’s voice in verifying the coherence between the questions proposed and the workshop experience students had carried out.

Un gruppo di lavoro, costituitosi all’interno del Coordinamento dei Presidenti dei CdS in Scienze della Formazione Primaria e composto da docenti, ricercatori e tutor provenienti da alcuni atenei italiani, ha costruito, seguendo una metodologia di lavoro partecipativa, un Questionario per la Valutazione dei Laboratori (QVL) di Scienze della Formazione Primaria (SFP). Lo strumento è stato progettato a partire dalle informazioni ricavate da un’indagine somministrata ai Coordinatori dei Corsi di studio in SFP del Paese, dalle esperienze pregresse e dagli studi sui fondamenti del laboratorio dal punto di vista storico e culturale, e consente agli studenti di valutare anonimamente i laboratori ordinamentali secondo quanto delineato dal decreto 249/2010[1]. Il questionario si articola in sezioni che contemplano la rilevazione di molteplici aspetti dell’esperienza laboratoriale: oltre ai dati identificativi e di profilazione, permette agli studenti di esprimersi rispetto a dinamiche relative all’organizzazione, realizzazione, valutazione e conduzione del laboratorio considerato. Sono stati somministrati due pre-test che hanno permesso di migliorare lo strumento, soprattutto nella chiarezza e nella fruibilità, confermando nel complesso la sua struttura ipotizzata in prima stesura. Il contributo qui presentato si sofferma, nello specifico, sul processo di costruzione condivisa dello strumento e sul ruolo che la student voice ha avuto nella verifica della coerenza del questionario con l’esperienza laboratoriale realizzata.

Felisatti, E., Restiglian, E., Scaglia, E., Zuccoli, F., Gaetano, F., Bonelli, R. (2021). La progettazione del Questionario di Valutazione dei Laboratori (QVL) del Corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria. EXCELLENCE AND INNOVATION IN TEACHING AND LEARNING, 6(1), 25-55 [10.3280/exioa1-2021oa12064].

La progettazione del Questionario di Valutazione dei Laboratori (QVL) del Corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria.

Zuccoli, F
;
2021

Abstract

A research group, constituted within the Board of the Presidents of “Scienze della Formazione Primaria” (SFP) degree courses and composed of teachers, researchers, and tutors from some Italian universities, designed a Questionnaire for the Assessment of Workshops (QVL) for the degree course of Scienze della Formazione Primaria, following a participatory working methodology. The group designed the tool starting from: the information obtained from a survey administered to the Coordinators of SFP degree courses; previous experiences; studies on the foundations of the workshops from a historical and cultural point of view. The tool allows students in SFP degree courses to assess the workshops connected to the Italian Ministerial Decree No. 249 of 10/09/2010. The questionnaire is divided into sections that aim to collect data on various aspects, all related to the workshop experience. In addition to identifying and profiling data, the questionnaire allows students to express opinions about dynamics related to the organization, implementation, assessment, and management of the considered workshop. The group administered two pre-tests that made it possible to improve the tool, making it more effective and usable. The structure hypothesized in the first draft was overall confirmed. The contribution presented here dwells specifically on the tool designing process and on the role of the student’s voice in verifying the coherence between the questions proposed and the workshop experience students had carried out.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
workshop; Scienze della Formazione Primaria; assessment; university; assessment questionnaire.
laboratorio; Scienze della Formazione Primaria; valutazione; università; questionario di valutazione.
Italian
25-giu-2021
2021
6
1
25
55
reserved
Felisatti, E., Restiglian, E., Scaglia, E., Zuccoli, F., Gaetano, F., Bonelli, R. (2021). La progettazione del Questionario di Valutazione dei Laboratori (QVL) del Corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria. EXCELLENCE AND INNOVATION IN TEACHING AND LEARNING, 6(1), 25-55 [10.3280/exioa1-2021oa12064].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
02+EXIOA+1_2021+Felisatti.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Articolo scientifico completo
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 931.31 kB
Formato Adobe PDF
931.31 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/333018
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact