The article intends to propose some reflections on the didactics of cinema, related to the other visual arts, in the perspective of an innovative training proposal sensitive to the demands of a society increasingly characterized by image communication, in which the fields of knowledge are always less pre-determined. The contribution unfolds through a brief excursus on the re-discovery of the fundamental statements, in order to reconsider the definition of didactics of cinema and the analysis of polysemic language, which is peculiar to moving images, in light of changes in both fruition and production panorama as it has been implemented by digital system. The invitation, addressed to those interested in investigating the potential of the art defined as «temple of the modern» and «inexhaustible subject», is to acquire specific tools and skills in order to formulate hypotheses of experimentation and to identify innovative solutions to the increasing problems present in the classes. Repositioning, then, cinema as relation and interpretation medium of the world through the unifying device/space of the inside-outside relationship of the school: the screen.
Il presente articolo intende proporre alcune riflessioni sulla didattica del cinema, in relazione con le altre arti visive, nell’ottica di una proposta formativa innovativa e sensibile alle istanze di una società caratterizzata sempre più dalla comunicazione per immagini, nella quale i campi del sapere sono sempre meno predefiniti. Il contributo si snoda attraverso un breve excursus alla ri-scoperta degli asserti fondamentali, al fine di riconsiderare aspetti pedagogici del cinema e l’analisi del linguaggio polisemico, quale peculiare delle immagini in movimento, alla luce dei cambiamenti nel panorama di fruizione e di produzione messi in atto dal digitale. L’invito, rivolto a quanti sono interessati a indagare le potenzialità dell’arte definita «tempio del moderno» e «inesauribile materia», è di acquisire strumenti e competenze specifiche al fine di formulare ipotesi di sperimentazione e di individuare soluzioni innovative ai problemi sempre maggiori presenti nelle classi. Riposizionare, dunque, il cinema come mezzo di relazione e di interpretazione del mondo attraverso il dispositivo/spazio unificante del rapporto dentro-fuori la scuola: lo schermo
Castiglione, O. (2020). Lavagne dell’immaginario. Visione, storia, nuovi approcci. ORIENTAMENTI PEDAGOGICI, 67(4), 65-78.
Lavagne dell’immaginario. Visione, storia, nuovi approcci
Castiglione, O
2020
Abstract
The article intends to propose some reflections on the didactics of cinema, related to the other visual arts, in the perspective of an innovative training proposal sensitive to the demands of a society increasingly characterized by image communication, in which the fields of knowledge are always less pre-determined. The contribution unfolds through a brief excursus on the re-discovery of the fundamental statements, in order to reconsider the definition of didactics of cinema and the analysis of polysemic language, which is peculiar to moving images, in light of changes in both fruition and production panorama as it has been implemented by digital system. The invitation, addressed to those interested in investigating the potential of the art defined as «temple of the modern» and «inexhaustible subject», is to acquire specific tools and skills in order to formulate hypotheses of experimentation and to identify innovative solutions to the increasing problems present in the classes. Repositioning, then, cinema as relation and interpretation medium of the world through the unifying device/space of the inside-outside relationship of the school: the screen.File | Dimensione | Formato | |
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