The contribution attests a research project coordinated by the Department of Human Sciences for Education “Riccardo Massa” (University of Milano-Bicocca) and led in Mantova and Sabbioneta UN-ESCO sites. The project aims at accompanying citizens and visitors along a participative, sensorial and emotional path towards the cultural heritage’s enhancement and interpretation. Inspired by the desire to promote experiences helpful for an encounter between human beings and the environment, the body and the mind, the scientific and poetic dimension (Antonacci, 2019; Bruzzone, 2016; Dallari e Francucci, 1998; Mortari, 2017; Scardicchio, 2012; Zuccoli, 2020), we wanted to investigate and further explore the possibility to plan and start exploratory itineraries (Guerra, 2019) and artistic-expressive-performing actions both for daily and one-day passers-by. These are meant to feel, to live and inhabit these places not only through a rational and intellectual awareness but, more importantly, through a bodily and emotional one (Gamelli, 2005, 2009).

Il contributo testimonia un progetto di ricerca, coordinato dal Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione “Riccardo Massa” (Università degli Studi di Milano-Bicocca), condotto presso il sito Patrimonio Mondiale dell’UNESCO di Mantova e Sabbioneta, finalizzato ad accompagnare cittadini e visitatori in un percorso partecipativo, sensoriale ed emozionale di valorizzazione e interpretazione del patrimonio culturale. Mossi dal desiderio di promuovere esperienze volte ad alimentare l’incontro tra uomo e ambiente, corpo e mente, dimensione scientifica e poetica (Antonacci, 2019; Bruzzone, 2016; Dallari e Francucci, 1998; Mortari, 2017; Scardicchio, 2012; Zuccoli, 2020), si è inteso indagare e approfondire la possibilità di progettare e attivare, sia per chi attraversa quei luoghi abitualmente sia per chi sosta con una visita giornaliera, percorsi e azioni esplorative (Guerra, 2019) a carattere artisticoespressivo-performativo, volte a sentire, vivere e abitare il patrimonio, non solo attraverso una conoscenza di tipo razionale-intellettivo ma, anzitutto, corporeo-emozionale (Gamelli, 2005, 2009).

Schiavone, G. (2021). The inhabiting body. A pedagogical proposal to give value to the cultural heritage through the performing arts [Il corpo abitante. Una proposta pedagogica per la valorizzazione del patrimonio culturale attraverso le arti performative]. ENCYCLOPAIDEIA, 25(60), 121-139 [10.6092/issn.1825-8670/12610].

The inhabiting body. A pedagogical proposal to give value to the cultural heritage through the performing arts [Il corpo abitante. Una proposta pedagogica per la valorizzazione del patrimonio culturale attraverso le arti performative]

Schiavone, G
2021

Abstract

The contribution attests a research project coordinated by the Department of Human Sciences for Education “Riccardo Massa” (University of Milano-Bicocca) and led in Mantova and Sabbioneta UN-ESCO sites. The project aims at accompanying citizens and visitors along a participative, sensorial and emotional path towards the cultural heritage’s enhancement and interpretation. Inspired by the desire to promote experiences helpful for an encounter between human beings and the environment, the body and the mind, the scientific and poetic dimension (Antonacci, 2019; Bruzzone, 2016; Dallari e Francucci, 1998; Mortari, 2017; Scardicchio, 2012; Zuccoli, 2020), we wanted to investigate and further explore the possibility to plan and start exploratory itineraries (Guerra, 2019) and artistic-expressive-performing actions both for daily and one-day passers-by. These are meant to feel, to live and inhabit these places not only through a rational and intellectual awareness but, more importantly, through a bodily and emotional one (Gamelli, 2005, 2009).
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Cultural heritage education; Cultural landscape; Embodied awareness; Exploratory actions; Performing arts;
Paesaggio culturale, Educazione al patrimonio, Arti performative, Azioni esplorative, Conoscenza incarnata
Italian
2021
2021
25
60
121
139
none
Schiavone, G. (2021). The inhabiting body. A pedagogical proposal to give value to the cultural heritage through the performing arts [Il corpo abitante. Una proposta pedagogica per la valorizzazione del patrimonio culturale attraverso le arti performative]. ENCYCLOPAIDEIA, 25(60), 121-139 [10.6092/issn.1825-8670/12610].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/323698
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact