This paper documents a research project conducted in the cities of Mantua and Sabbioneta, in cooperation with local authorities, with the aim of engaging residents and tourists in the quest for an alternative and more participatory way of giving voice to these towns. The actions implemented led to the development of a kit for exploring the participating cities, based on personal stories, old maps and photos, and exploratory field trips with secondary school students. The narratives that were collected, as well as interviews with key informants, provided live material with new perspectives informing the participating students’ discovery of the towns and the recovery of a shared memory, now to be brought alive.
Il presente contributo racconta un percorso di ricerca realizzato nelle città di Mantova e Sabbioneta, in accordo con l’amministrazione, volto a costruire insieme alla popolazione e ai turisti un modo diverso e più partecipato di far parlare le città coinvolte. Le azioni realizzate hanno portato alla costruzione di un kit di fruizione delle città, che è partito dalla raccolta delle storie personali, da un lavoro sulle mappe e sulle fotografie antiche, oltre che da azioni di esplorazione in quei luoghi con i ragazzi delle scuole superiori. Le storie raccolte, le interviste a testimoni privilegiati sono diventate un elemento vivo con cui confrontarsi, un terreno di in-contro per lavorare con i ragazzi riscoprendo le città coinvolte grazie a nuovi punti di vista e al recupero di una memoria da rendere viva.
Zuccoli, F. (2021). Il patrimonio artistico e il paesaggio, luogo condiviso per la costruzione di una memoria collettiva in trasformazione. METIS, 11, 277-289 [10.30557/mt00172].
Il patrimonio artistico e il paesaggio, luogo condiviso per la costruzione di una memoria collettiva in trasformazione
Zuccoli, F
2021
Abstract
This paper documents a research project conducted in the cities of Mantua and Sabbioneta, in cooperation with local authorities, with the aim of engaging residents and tourists in the quest for an alternative and more participatory way of giving voice to these towns. The actions implemented led to the development of a kit for exploring the participating cities, based on personal stories, old maps and photos, and exploratory field trips with secondary school students. The narratives that were collected, as well as interviews with key informants, provided live material with new perspectives informing the participating students’ discovery of the towns and the recovery of a shared memory, now to be brought alive.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
425-Articolo o saggio-2827-1-10-20210712.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo scientifico completo
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
317.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
317.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.