Despite the vast research carried out by scholars abroad, little has been said about homeschooling in Italy, where it is becoming a viable choice for several families. Through an ethnographic approach, the author investigated the main motivations and the parental ethnotheories this choice is influenced by. The homeschooling movement is heterogeneous, but some similarities can be seen in a particular perception of the parental responsibility and in a critical and reflective attitude. The parents want to foster children’s self-confidence, creativity and curiosity as useful tools to face an opaque future. Moreover, studying the homeschooling families allows the author to address broader changes in the parenting culture and in the cultural transmission processes happening in contemporary Italy, like the emergence of the prefigurative culture.

Nonostante la consistente ricerca condotta dagli studiosi all’estero, poco è stato detto della pratica di homeschooling in Italia, dove sta diventando una scelta contemplata da diverse famiglie. Attraverso un approccio di tipo etnografico, l’autrice ha investigato le principali motivazioni e le etnoteorie parentali che influenzano questa scelta. L’istruzione parentale è un movimento eterogeneo, ma punti di contatto fondamentali sono ravvisabili in una specifica visione della responsabilità genitoriale e in un atteggiamento critico e riflessivo. I genitori vogliono promuovere l’autostima, la creatività e la curiosità dei propri figli in qualità di strumenti utili per affrontare un futuro opaco. Inoltre, lo studio delle famiglie che in Italia hanno optato per l’homeschooling permette all’autrice di trattare cambiamenti più ampi in atto nella cultura geni-toriale e nei modelli di trasmissione culturale nell’Italia contemporanea come l’affermazione della cultura prefigurativa. Molti sono gli interrogativi ancora inesplorati che richiedono un approccio em-pirico. È soprattutto lo sguardo pedagogico a essere sollecitato per fare luce sulle peculiari caratteristiche del fenomeno.

Chinazzi, A. (2020). Homeschooling e cultura prefigurativa in Italia. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 11(2), 367-382 [10.3280/ess2-2020oa9489].

Homeschooling e cultura prefigurativa in Italia

Chinazzi, A
2020

Abstract

Despite the vast research carried out by scholars abroad, little has been said about homeschooling in Italy, where it is becoming a viable choice for several families. Through an ethnographic approach, the author investigated the main motivations and the parental ethnotheories this choice is influenced by. The homeschooling movement is heterogeneous, but some similarities can be seen in a particular perception of the parental responsibility and in a critical and reflective attitude. The parents want to foster children’s self-confidence, creativity and curiosity as useful tools to face an opaque future. Moreover, studying the homeschooling families allows the author to address broader changes in the parenting culture and in the cultural transmission processes happening in contemporary Italy, like the emergence of the prefigurative culture.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
istruzione parentale, genitorialità intensiva, modernizzazione ri-flessiva, cultura prefigurativa
Italian
2020
11
2
367
382
open
Chinazzi, A. (2020). Homeschooling e cultura prefigurativa in Italia. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 11(2), 367-382 [10.3280/ess2-2020oa9489].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Chinazzi, 2020_Homeschooling e cultura prefigurativa.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 907.92 kB
Formato Adobe PDF
907.92 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/313803
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact