The continuing success of detective fiction is amazing: investigation has apparently replaced combat as a fundamental topic of narrative. A variant of this theme is verbal confrontation, which feeds the subgenre of court-room fiction. This article, devoted to Sidney Lumet’s first movie, 12 Angry Men (1957), highlights the seed from which the plot unfolds. In a jury where everybody thinks that the accused is guilty, a single juror braves to disagree. He doesn’t know if the accused is innocent, but strongly believes that the jury owes him some time before deciding on his fate. This warning sounds more appropriate than ever in our times of rash and superficial communications and triggers a discussion quite similar to the methods of literary criticism.
La fortuna della narrativa d’investigazione non cessa di stupire: è probabile che nella nostra cultura il tema dell’indagine abbia preso gran parte del posto che nella cultura premoderna era tenuto da tema del combattimento. Una variante del combattimento è il confronto verbale, che alimenta il sottogenere delle storie giudiziarie. Questo articolo prende in esame il primo film di Sidney Lumet, La parola ai giurati (12 Angry Men, 1957), mettendo in evidenza la cellula germinale dell’intreccio. In una giuria popolare dove tutti sono convinti della colpevolezza dell’imputato, un giurato si dissocia, non perché abbia solide ragioni per sostenere la sua innocenza, ma per una ragione di principio: la giuria non può decidere del suo destino senza dedicargli il giusto tempo. Un monito più che mai attuale, in tempi di comunicazioni precipitose e superficiali: e insieme, l’avvio di una riflessione molto simile ai procedimenti della critica letteraria.
Barenghi, M. (2020). «I just want to talk». Su un vecchio film di Sidney Lumet. LAWART, 1(1), 63-77 [10.17473/LawArt-2020-1-4].
«I just want to talk». Su un vecchio film di Sidney Lumet
Barenghi, ML
2020
Abstract
The continuing success of detective fiction is amazing: investigation has apparently replaced combat as a fundamental topic of narrative. A variant of this theme is verbal confrontation, which feeds the subgenre of court-room fiction. This article, devoted to Sidney Lumet’s first movie, 12 Angry Men (1957), highlights the seed from which the plot unfolds. In a jury where everybody thinks that the accused is guilty, a single juror braves to disagree. He doesn’t know if the accused is innocent, but strongly believes that the jury owes him some time before deciding on his fate. This warning sounds more appropriate than ever in our times of rash and superficial communications and triggers a discussion quite similar to the methods of literary criticism.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.