The essay proposes a phenomenologically oriented reflexion on the value of feelings in caring professions. Educational professions, but first of all health care professions, aim to objectivity (of medical histories, diagnosis, reports, tests, forecasts), but in doing so they risk objectification (of body, illness, life/lived ecperience). The removal of subjectivity, also thanks to the aseptic and impersonal knowledge of technology, can silence the vehemence of feelings, that troubles, confuses, and above all unites patient and caring professionals, constantly reminding the operator of the possibility of being touched by the same destiny of pain and discomfort. But if we could see in the legitimization of feeling the condition to feed empathy and to improve our human and professional skills (necessary to interpret wisely the helping relationship) we could understand why feelings are not only a resource for the caring professions, but the care of our own profession makes it a resource for our emotional life.
Il saggio propone una riflessione fenomenologicamente orientata sul valore dei sentimenti nel lavoro di cura. Le professioni educative ma soprattutto sanitarie aspirano all’oggettività (delle anamnesi, delle diagnosi, dei referti, degli esami, delle previsioni…) ma così facendo rischiano l’oggettivazione (del corpo, della malattia, del vissuto…). La rimozione della soggettività, grazie anche al ricorso al sapere asettico e impersonale della tecnica, consente di tacitare l’irruenza del sentire, che turba, confonde, e soprattutto accomuna operatore e paziente, sottoponendo continuamente all’attenzione di quest’ultimo la possibilità di essere toccato da una stessa sorte: di sofferenza e disagio. Ma se si riuscisse a cogliere nella legittimazione del sentire la condizione per alimentare l’empatia e crescere nelle competenze umane e professionali necessarie a interpretare con saggezza la relazione di aiuto, si comprenderebbe come i sentimenti non solo rappresentano una risorsa per le professioni di cura, ma la cura della propria professione ne fa una risorsa per la vita emotiva.
Musi, E. (2006). La vita emotiva: risorsa delle professioni di cura. In IORI VANNA (a cura di), Quando i sentimenti interrogano l'esistenza (pp. 163-221). ITA : Guerini & Associati.
La vita emotiva: risorsa delle professioni di cura
Musi Elisabetta
2006
Abstract
The essay proposes a phenomenologically oriented reflexion on the value of feelings in caring professions. Educational professions, but first of all health care professions, aim to objectivity (of medical histories, diagnosis, reports, tests, forecasts), but in doing so they risk objectification (of body, illness, life/lived ecperience). The removal of subjectivity, also thanks to the aseptic and impersonal knowledge of technology, can silence the vehemence of feelings, that troubles, confuses, and above all unites patient and caring professionals, constantly reminding the operator of the possibility of being touched by the same destiny of pain and discomfort. But if we could see in the legitimization of feeling the condition to feed empathy and to improve our human and professional skills (necessary to interpret wisely the helping relationship) we could understand why feelings are not only a resource for the caring professions, but the care of our own profession makes it a resource for our emotional life.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.