There is a pedagogical formativity that cannot be flattened on the training process related to the encounter with the other or in relationship with my personal training process. As if the educator were continually producing forms of experience, but the real meaning of these production is in the way these forms of experience are always multiple, discontinuous and precarious. To the educator’s question: “how should I do it?” The answer can only be: we have to learn to stay in touch with a process that never stops building “forms of experience”. The educator is the one who makes a gesture, who takes a position in this field of forces and inaugurates a process that aims at the “artefact” and not at the mere and surface of the “Erlebnis”. This is why faced with the great topic of pedagogical creativity, it is important to try to indicate some features of the creative process that can establish a poiesis of education.
Esiste una formatività pedagogica che non può essere appiattita sul processo di formazione di chi mi sta di fronte o sul mio personale processo di formazione. Come se continuamente l’educatore dovesse produrre forme di esperienza. Solo che queste forme di esperienza sono sempre molteplici, discontinue e precarie. Alla domanda dell’educatore: “come devo fare? La risposta non può che essere imparare a stare in contatto con un processo che non smette di costruire “forme di esperienza”. Il formatore è colui che compie un gesto, che prende posizione in questo campo di forze e inaugura un processo che mira all’opera e non al vissuto. Ecco perché, a mio parere, di fronte al grande tema della creatività pedagogica è importante tentare di indicare alcuni tratti del processo creativo che possano fondare una poietica dell’educazione.
Cappa, F. (2020). Towards an educational creativity [Tracce per una creatività pedagogica]. ENCYCLOPAIDEIA, 24(57), 107-113 [10.6092/issn.1825-8670/11390].
Towards an educational creativity [Tracce per una creatività pedagogica]
Cappa, F
Primo
2020
Abstract
There is a pedagogical formativity that cannot be flattened on the training process related to the encounter with the other or in relationship with my personal training process. As if the educator were continually producing forms of experience, but the real meaning of these production is in the way these forms of experience are always multiple, discontinuous and precarious. To the educator’s question: “how should I do it?” The answer can only be: we have to learn to stay in touch with a process that never stops building “forms of experience”. The educator is the one who makes a gesture, who takes a position in this field of forces and inaugurates a process that aims at the “artefact” and not at the mere and surface of the “Erlebnis”. This is why faced with the great topic of pedagogical creativity, it is important to try to indicate some features of the creative process that can establish a poiesis of education.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tracce per una creatività pedagogica versione pubblicata Encyclopaideia .pdf
accesso aperto
Descrizione: Versione articolo completo pubblicato
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
73.53 kB
Formato
Adobe PDF
|
73.53 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.