Nowadays, a key aspect of many universities is the provision of an orientation program in different phases of the academic path: before the enrollment, in itinere and post-graduation. This contribution specifically analyzes a proposal related to the tutoring of freshmen as part of Milano-Bicocca University’s Master’s Degree in Primary Education program. This project, which involves more "experienced" students, proved to be significant in supporting freshmen during their university career. Tutors’ training included some significant steps, which considered the knowledge of the university organization and its services, the experimentation of possible actions of tutoring, construction of a community of peers, belonging to different degree courses. Each tutor, in agreement with the educators, proposed a number of actions such as: a debate in large and small group, individual meetings, distance support, use of the platform, a powerful resource at this time.
Un aspetto ormai imprescindibile nelle offerte di tutte le università è quello dedicato all’orientamento collocato in diversi momenti del percorso universitario in: ingresso, itinere e uscita. Il presente contributo analizza nello specifico una proposta legata al tutoraggio delle matricole nell’ambito del corso di laurea in Scienze della Formazione primaria dell’università di Milano-Bicocca. Questo progetto, che coinvolge studenti più “esperti", è risultato significativo per supportare le matricole nel loro cammino universitario. La formazione dei tutor ha previsto alcuni passaggi, che hanno considerato la conoscenza dell’organizzazione universitaria e dei suoi servizi, la sperimentazione di possibili azioni di tutoraggio, la costruzione di una comunità di pari, appartenenti a diversi corsi di laurea. Ogni tutor in accordo con i formatori ha proposto una serie di azioni come: il confronto in presenza a grande e piccolo gruppo, gli incontri individuali, il supporto a distanza, l’uso della piattaforma, risorsa preziosa in questo momento.
Zuccoli, F. (2020). Il tutoraggio matricole come percorso di orientamento tra pari nel Corso di Laurea in Scienze della Formazione primaria. University freshman tutoring as a peer orientation course in the Milano-Bicocca University’s Master’s Degree in Primary Education program. LLL, V. 16 N. 35 (2020)(Call 35 - Istruzione, formazione, lavoro: scenari complessi per nuove forme di guidance), 187-195 [10.19241/lll.v16i35.519].
Il tutoraggio matricole come percorso di orientamento tra pari nel Corso di Laurea in Scienze della Formazione primaria. University freshman tutoring as a peer orientation course in the Milano-Bicocca University’s Master’s Degree in Primary Education program.
Zuccoli, F
2020
Abstract
Nowadays, a key aspect of many universities is the provision of an orientation program in different phases of the academic path: before the enrollment, in itinere and post-graduation. This contribution specifically analyzes a proposal related to the tutoring of freshmen as part of Milano-Bicocca University’s Master’s Degree in Primary Education program. This project, which involves more "experienced" students, proved to be significant in supporting freshmen during their university career. Tutors’ training included some significant steps, which considered the knowledge of the university organization and its services, the experimentation of possible actions of tutoring, construction of a community of peers, belonging to different degree courses. Each tutor, in agreement with the educators, proposed a number of actions such as: a debate in large and small group, individual meetings, distance support, use of the platform, a powerful resource at this time.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
519-Articolo-1207-1-10-20200707.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
230.45 kB
Formato
Adobe PDF
|
230.45 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


