In the automotive market, technology has brought innovations designed to revolutionize the way the car is used and the legal consequences arising from circulation. The autonomous car scenario, which is set for the foreseeable future, requires an adaptation of the civil liability legal system deriving from the use of motor vehicles, which is currently based mainly on driver liability. The need for a different approach will have to be based essentially on product liability and it will be necessary to identify the most efficient tools to neutralize, also through new forms of insurance, the multiple types of risk related to the operation of autonomous, self-driving, vehicles.
Nel settore automobilistico, la tecnologia ha portato innovazioni destinate a rivoluzionare il modo di utilizzo dell’automobile e le conseguenze giuridiche derivanti dalla circolazione. Lo scenario delle auto a guida autonoma, che si prospetta per un prossimo futuro, richiede un adeguamento del sistema giuridico della responsabilità civile derivante dalla circolazione di veicoli a motore, attualmente fondato principalmente sulla responsabilità del conducente. La diversa impostazione che si impone dovrà essere orientata essenzialmente sulla responsabilità del produttore e sarà necessario individuare gli strumenti più efficienti per neutralizzare, anche attraverso nuove forme di assicurazione, le molteplici tipologie di rischio correlate alla circolazione di veicoli a guida autonoma, privi di conducente.
Pongelli, G. (2020). Autonomous vehicles and legal issues on civil liability and motor insurance. DIRITTO DEL MERCATO ASSICURATIVO E FINANZIARIO(1).
Autonomous vehicles and legal issues on civil liability and motor insurance
Giacomo Pongelli
2020
Abstract
In the automotive market, technology has brought innovations designed to revolutionize the way the car is used and the legal consequences arising from circulation. The autonomous car scenario, which is set for the foreseeable future, requires an adaptation of the civil liability legal system deriving from the use of motor vehicles, which is currently based mainly on driver liability. The need for a different approach will have to be based essentially on product liability and it will be necessary to identify the most efficient tools to neutralize, also through new forms of insurance, the multiple types of risk related to the operation of autonomous, self-driving, vehicles.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.