This paper presents the longstanding tradition of Rossino Primary School,which has been attempting to resist closure by offering innovative teaching-learning methods and engaging with the local community (Strike, 2008; Mangione & Calzone, 2018). Unfortunately, the current 2019–2020 school year is the third consecutive year when no first-grade class has been created, based on the number of pupils enrolled the previous spring. My aim is therefore to give voice to teachers who have been fighting for years to keep the school open, and to report on the educational journey undertaken by the school, which has led it to become a hub of culture, socialization and participation within a community at risk of gradually losing its identity in an era of progressive economic rationalization.

In questo contributo si vuole proporre l’esperienza pluriennale della scuola primaria di Rossino, che ha cercato di opporsi alla chiusura, proponendo azioni di innovazione didattica e di continuo collegamento con il territorio (Strike, 2008; Mangione & Calzone, 2018). Purtroppo questo contributo si colloca durante il presente anno scolastico 2019/2020, che vede attuarsi per il terzo anno consecutivo la scelta di non consentire l’apertura di alcuna classe prima dopo la scadenza delle iscrizioni di gennaio. Per questo motivo qui si vogliono riportare le voci di alcuni dei docenti che hanno combattuto negli anni per mantenere aperta questa scuola, e restituire il percorso realizzato che ha visto la scuola divenire presidio di cultura, socializzazione e partecipazione in un territorio che, a fronte di continue razionalizzazioni economiche, pian piano rischia di perdere la sua identità.

Chioda, V., Meles, R., Nasatti, G., Zuccoli, F. (2020). Il caso della scuola primaria di Rossino: un’esperienza di collaborazione tra scuola e territorio The case of Rossino primary school: An experience of collaboration between school and territory. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XVIII – 1s – 2020, 105-118 [10.7346/-feis-XVIII-01-20_01].

Il caso della scuola primaria di Rossino: un’esperienza di collaborazione tra scuola e territorio The case of Rossino primary school: An experience of collaboration between school and territory

Zuccoli, F
2020

Abstract

This paper presents the longstanding tradition of Rossino Primary School,which has been attempting to resist closure by offering innovative teaching-learning methods and engaging with the local community (Strike, 2008; Mangione & Calzone, 2018). Unfortunately, the current 2019–2020 school year is the third consecutive year when no first-grade class has been created, based on the number of pupils enrolled the previous spring. My aim is therefore to give voice to teachers who have been fighting for years to keep the school open, and to report on the educational journey undertaken by the school, which has led it to become a hub of culture, socialization and participation within a community at risk of gradually losing its identity in an era of progressive economic rationalization.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Citizenship, schools, education, network, innovation.
Cittadinanza, scuole, didattica, rete, innovazione.
Italian
2020
XVIII – 1s – 2020
105
118
open
Chioda, V., Meles, R., Nasatti, G., Zuccoli, F. (2020). Il caso della scuola primaria di Rossino: un’esperienza di collaborazione tra scuola e territorio The case of Rossino primary school: An experience of collaboration between school and territory. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XVIII – 1s – 2020, 105-118 [10.7346/-feis-XVIII-01-20_01].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo Zuccoli 215-67-PB (1).pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo scientifico completo
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 507.89 kB
Formato Adobe PDF
507.89 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/268272
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact