Despite being a form of art that dates back in time, the work of video art still struggles today to find a shared legal framework. There is a risk to associate video art with other more traditional artistic forms and this risk has prevented video art from attributing its own autonomy, independence and expressive specificity. Artists’ videos are not listed among the works expressly protected by Italian Law no. 633/1941 (Law on protection of copyright and moral rights), with all the consequences in terms of determining the holders of the moral and patrimonial rights of the author and the division of these rights between the various persons who, in various ways, contribute to their realization (artist, director, screenwriter, interpreters, music authors, etc.), especially if the video works result from the indissoluble creative contribution and the collective work of a group of people. Finally, video art inevitably suffers the limits of digital art: it is easily reproducible, perishable, not limited and numbered in its editions, subject to obsolescence resulting from technological development; these factors causes the arising of various difficulties in terms of claiming the status of a work of art in the essence of its uniqueness, originality and authenticity. The relevance of issues related to legal regulation and the conservation of video art is also relevant for the possible recognition as a cultural asset that audiovisual media of a rare and valuable nature can obtain under the Italian Legislative Decree no. 42/2004 (Code of Cultural Heritage). Of extreme importance, therefore, is the legal analysis aimed at qualifying such a medium, through which to frame its expressive nature and understand how to manage the circulation of such works of art, how to ensure their protection and preservation and ensure their authenticity and paternity

L’opera d’arte video, nonostante sia una forma d’arte ormai risalente nel tempo fatica ancora oggi a trovare un inquadramento giuridico condiviso. Il rischio è quello di associare la video arte ad altre forme artistiche più tradizionali e ciò ha impedito di attribuire alla video arte una propria autonomia, indipendenza e specificità espressiva I video d’artista non sono elencati tra le opere espressamente tutelate dalla Legge sul diritto d’autore, con tutte le conseguenze che ne derivano sul piano della determinazione dei soggetti titolari dei diritti morali e patrimoniali d’autore e della suddivisione di tali diritti tra i diversi soggetti che a vario titolo contribuiscono alla loro realizzazione (artista, regista, sceneggiatore, interpreti, autori delle musiche, ecc.), soprattutto nel caso in cui le opere video siano il frutto del contributo creativo indissolubile e del lavoro collettivo di un gruppo di persone. Infine, la video arte sconta inevitabilmente i limiti propri dell’arte digitale, facilmente riproducibile, deteriorabile, non limitata e numerata nelle sue edizioni e soggetta all’obsolescenza derivante dallo sviluppo tecnologico; ciò determina il sorgere di non poche difficoltà in tema di rivendicazione dello status di opera d’arte nell’essenza della sua unicità, originalità e autenticità. La rilevanza delle problematiche connesse alla regolamentazione giuridica e alla conservazione della video arte è tale anche in considerazione del possibile riconoscimento come bene culturale che i supporti audiovisivi aventi carattere di rarità e di pregio possono ottenere ai sensi del Codice dei beni culturali e del paesaggio Di estremo rilievo è, dunque, l’analisi giuridica finalizzata alla qualificazione di tale medium, mediante la quale inquadrare la sua natura espressiva e comprendere come gestire la circolazione di tali opere, come garantirne la tutela e la conservazione e assicurarne l’autenticità e la paternità

Donati, A., Romanelli, E. (2019). L’opera d’arte video tra diritto e mercato. SCIAMI.RICERCHE, 6.

L’opera d’arte video tra diritto e mercato

Donati, A;
2019

Abstract

Despite being a form of art that dates back in time, the work of video art still struggles today to find a shared legal framework. There is a risk to associate video art with other more traditional artistic forms and this risk has prevented video art from attributing its own autonomy, independence and expressive specificity. Artists’ videos are not listed among the works expressly protected by Italian Law no. 633/1941 (Law on protection of copyright and moral rights), with all the consequences in terms of determining the holders of the moral and patrimonial rights of the author and the division of these rights between the various persons who, in various ways, contribute to their realization (artist, director, screenwriter, interpreters, music authors, etc.), especially if the video works result from the indissoluble creative contribution and the collective work of a group of people. Finally, video art inevitably suffers the limits of digital art: it is easily reproducible, perishable, not limited and numbered in its editions, subject to obsolescence resulting from technological development; these factors causes the arising of various difficulties in terms of claiming the status of a work of art in the essence of its uniqueness, originality and authenticity. The relevance of issues related to legal regulation and the conservation of video art is also relevant for the possible recognition as a cultural asset that audiovisual media of a rare and valuable nature can obtain under the Italian Legislative Decree no. 42/2004 (Code of Cultural Heritage). Of extreme importance, therefore, is the legal analysis aimed at qualifying such a medium, through which to frame its expressive nature and understand how to manage the circulation of such works of art, how to ensure their protection and preservation and ensure their authenticity and paternity
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Autenticità; Arte contemporanea; Video arte; Diritto d'Autore; Diritto dei Beni Culturali
Italian
2019
6
none
Donati, A., Romanelli, E. (2019). L’opera d’arte video tra diritto e mercato. SCIAMI.RICERCHE, 6.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/248339
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact