Should the European Union give the input necessary to overcome twenty years of conti- nental energy policies marked by complications, contradictions and discrepancies in the implementation of European guidelines? The history of the liberalisation of the electric- ity market in Nordic countries perfectly shows the complexity involved in various legis- lative options: interconnections, considerations of the impact on the energy market, en- ergy policies and also policy change. Particularly, the experience of the Norway, as an EU ‘inside outsider’, provides a key example to understand the changes involved in the shift from a monopolised system to a liberalised market. It is possible to make the follow- ing considerations starting from two points that might sound trivial: liberalising the en- ergy market is a political decision; nevertheless, a liberalised market cannot be the final goal but only a tool. The purpose of this paper is to consider the main failures that have dogged EU energy and climate policy over recent years, starting from the over-estimation of the impact of liberalisation in integrating Europe’s energy market, to the relationship with the modern crisis of parliamentarianism, marked by the development of technocra- cy and the governance of expertise. The answer to the main problems could lie in a new evaluation of democratic representation and of the most credible representative institu- tion of the people’s will: the Parliament.
Può l’Unione Europea fornire lo slancio necessario a superare vent’anni di politiche ener- getiche continentali gravate da contraddizioni e disomogeneità nel recepimento degli in- dirizzi europei? La storia della liberalizzazione del mercato elettrico nei paesi nordici si presta allo scopo di svelare la complessità che fa da sfondo alle diverse opzioni legislati- ve: interconnessioni, possibili impatti sul mercato degli interventi normativi, opportuni- tà di indirizzare le strategie degli operatori e delle imprese nazionali, adeguamento delle scelte politiche alle esigenze e ai progressi del mercato. L’esperienza della Norvegia «in- side outsider» dell’Unione, in particolare, fornisce un prezioso spunto per comprendere molte delle implicazioni del passaggio dal sistema monopolistico a quello di libero merca- to, a partire da due considerazioni che potrebbero sembrare banali: la liberalizzazione del mercato energetico è un’opzione politica; la liberalizzazione non può considerarsi come il fine ultimo, ma piuttosto deve essere lo strumento per il raggiungimento di scopi più alti. L’obiettivo del contributo è quello di evidenziare la stretta correlazione esistente fra gli avvicendamenti delle politiche energetico-climatiche dell’Unione e la crisi che sta at- traversando l’odierno parlamentarismo, segnato dalla vorace emersione del potere tecno- cratico e dei governi degli esperti. La giusta risposta, in definitiva, potrebbe celarsi nella rivalutazione della rappresentanza democratica e del ruolo della sua istituzione più pro- pria: il Parlamento.
Lavatelli, M. (2019). Liberalizzazione del mercato elettrico: fra spinte europee e arretramenti nazionali l’esperienza sui generis della Norvegia. IL DIRITTO DELL'ECONOMIA, 98(1-2019), 423-460.
Liberalizzazione del mercato elettrico: fra spinte europee e arretramenti nazionali l’esperienza sui generis della Norvegia.
Lavatelli, M
2019
Abstract
Should the European Union give the input necessary to overcome twenty years of conti- nental energy policies marked by complications, contradictions and discrepancies in the implementation of European guidelines? The history of the liberalisation of the electric- ity market in Nordic countries perfectly shows the complexity involved in various legis- lative options: interconnections, considerations of the impact on the energy market, en- ergy policies and also policy change. Particularly, the experience of the Norway, as an EU ‘inside outsider’, provides a key example to understand the changes involved in the shift from a monopolised system to a liberalised market. It is possible to make the follow- ing considerations starting from two points that might sound trivial: liberalising the en- ergy market is a political decision; nevertheless, a liberalised market cannot be the final goal but only a tool. The purpose of this paper is to consider the main failures that have dogged EU energy and climate policy over recent years, starting from the over-estimation of the impact of liberalisation in integrating Europe’s energy market, to the relationship with the modern crisis of parliamentarianism, marked by the development of technocra- cy and the governance of expertise. The answer to the main problems could lie in a new evaluation of democratic representation and of the most credible representative institu- tion of the people’s will: the Parliament.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.