Parliament’s lawmaking power includes the power to repeal laws. However, if a Court cannot reconcile two statutes, the earlier statute is invalidated by the later one. Implied repeal lies between lawmaking and law enforcement, but because of that it may harm legal certainty. The paper aims to identify what the limits are to Court’s power in repealing by implication.
La facoltà di abrogare le leggi appartiene al soggetto che può porle; eppure è prevista la possibilità di un’abrogazione tacita, che non è dichiarata dal legislatore ma è rilevata dagli interpreti. L’abrogazione tacita si pone così a metà fra produzione e applicazione del diritto, ma proprio per questo può comportare il rischio di ledere la certezza del diritto. L’articolo tenta dunque di individuare quali sono i limiti al potere del giudice nel valutare la sussistenza dell’abrogazione tacita.
Canzian, N. (2019). Un'opera senza autore: l'abrogazione tacita. DIRITTO COSTITUZIONALE(1), 105-124 [10.3280/DC2019-001006].
Un'opera senza autore: l'abrogazione tacita
Canzian, Nicola
2019
Abstract
Parliament’s lawmaking power includes the power to repeal laws. However, if a Court cannot reconcile two statutes, the earlier statute is invalidated by the later one. Implied repeal lies between lawmaking and law enforcement, but because of that it may harm legal certainty. The paper aims to identify what the limits are to Court’s power in repealing by implication.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.