Starting from the “community” and “positive development” psychology, this review underlines and clarifies the link between social participation and adolescents’ well-being. After an introduction about the meaning of social participation and well-being in the literature on adolescence, we suggest some criteria to organize the studies presented (contexts of participation, intensity, breath, and continuity/duration). The positive relation between social participation and well-being is largely confirmed.Anyway, some sub-types of participation and an excess of participation can sometimes determine negative experiences and outcomes. Exploring the underlying psychosocial processes, we finally discuss some implications to develop even more appropriate and useful research in this area.

A partire da un approccio che integra il contributo della psicologia di comunità e della psicologia dello “sviluppo positivo”, questa rassegna intende far luce sui processi in grado di spiegare il legame tra partecipazione sociale in adolescenza e benessere psicosociale. Dopo aver esplicitato la definizione di partecipazione sociale e di benessere impiegate, viene proposta una sistematizzazione dei risultati delle ricerche a partire dalle caratteristiche della partecipazione stessa (forme di partecipazione, intensità, ampiezza, durata). La relazione positiva tra partecipazione sociale e benessere psicosociale risulta complessivamente confermata, nonostante alcune forme e profili specifici di partecipazione eccessivamente intensa o ampia possono occasionalmente associarsi ad esiti negativi sullo sviluppo. Attraverso l’analisi dei processi di natura individuale e sociale alla base delle ipotesi interpretative avanzate in letteratura, vengono infine discussi gli effetti della partecipazione sul benessere psicosociale allo scopo di stimolare ulteriori e proficue ricerche in questo ambito.

Mazzoni, D., Cicognani, E. (2009). Partecipazione sociale e benessere in adolescenza. Una rassegna della letteratura. PSICOLOGIA SCOLASTICA, 8(2), 225-253.

Partecipazione sociale e benessere in adolescenza. Una rassegna della letteratura

Mazzoni, D
;
2009

Abstract

Starting from the “community” and “positive development” psychology, this review underlines and clarifies the link between social participation and adolescents’ well-being. After an introduction about the meaning of social participation and well-being in the literature on adolescence, we suggest some criteria to organize the studies presented (contexts of participation, intensity, breath, and continuity/duration). The positive relation between social participation and well-being is largely confirmed.Anyway, some sub-types of participation and an excess of participation can sometimes determine negative experiences and outcomes. Exploring the underlying psychosocial processes, we finally discuss some implications to develop even more appropriate and useful research in this area.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
partecipazione sociale; benessere; adolescenza
Italian
2009
8
2
225
253
reserved
Mazzoni, D., Cicognani, E. (2009). Partecipazione sociale e benessere in adolescenza. Una rassegna della letteratura. PSICOLOGIA SCOLASTICA, 8(2), 225-253.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2009_Mazzoni_Cicognani_PsSc.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Author’s Accepted Manuscript, AAM (Post-print)
Dimensione 232.01 kB
Formato Adobe PDF
232.01 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/214079
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact