A successful relationship between school-family-territory can be the result of a process (neither guaranteed nor taken for granted), which invites to focus on the problematization and the management of factors that tend to facilitate or limit it, beginning to share meanings and foreshadowings. Overcoming the dichotomies of school-extracurricular and formal-informal education, the proposed triangulation moves from an exploration of political and theoretical assumptions that lay underneath the construct of partnership, characterised by lacks of imbalance and a constant search for a balance between the assumption of an educational responsi-bility and the tendencies towards delegation. If the school is entrusted with the task of assuming a mediating function, the dialogue and the comparison between the subjects involved in the partnership, added to the possible and (sometimes) conflictual goals attributed to it, lead to the recomposition of contemporary com-plexity starting from the cognition of pluralities that characterise familiar landscapes and local contexts.
Una virtuosa alleanza pedagogica tra scuola, famiglia e territorio può essere il frutto di un processo (non ga-rantito né scontato), che invita alla problematizzazione e alla gestione dei fattori che tendono a facilitarla op-pure limitarla, a partire dalla condivisione di significati e prefigurazioni. Superando le dicotomie scuola-extrascuola, educazione formale-informale, la triangolazione proposta muove da un’esplorazione dei pre-supposti politici e teorici del costrutto di alleanza, interessata da disequilibri e dalla ricerca di bilanciamenti tra l’assunzione di responsabilità educativa e tendenze alla delega. Se alla scuola è demandato l’onere di assumere una funzione di mediazione, il dialogo e il confronto tra i soggetti coinvolti nell’alleanza e le possi-bili e (talvolta) contrapposte finalità attribuite consentono la ricomposizione della complessità contempora-nea a partire dalla cognizione delle pluralità che abitano i panorami familiari e i contesti territoriali.
Brambilla, L., Oggionni, F. (2018). Scuole, famiglie e territori. Possibilità e condizioni per nuove alleanze pedagogiche nella società contemporanea. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 10(15-16), 322-335 [10.15160/2038-1034/1915].
Scuole, famiglie e territori. Possibilità e condizioni per nuove alleanze pedagogiche nella società contemporanea
Brambilla, L
;Oggionni, F
2018
Abstract
A successful relationship between school-family-territory can be the result of a process (neither guaranteed nor taken for granted), which invites to focus on the problematization and the management of factors that tend to facilitate or limit it, beginning to share meanings and foreshadowings. Overcoming the dichotomies of school-extracurricular and formal-informal education, the proposed triangulation moves from an exploration of political and theoretical assumptions that lay underneath the construct of partnership, characterised by lacks of imbalance and a constant search for a balance between the assumption of an educational responsi-bility and the tendencies towards delegation. If the school is entrusted with the task of assuming a mediating function, the dialogue and the comparison between the subjects involved in the partnership, added to the possible and (sometimes) conflictual goals attributed to it, lead to the recomposition of contemporary com-plexity starting from the cognition of pluralities that characterise familiar landscapes and local contexts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018 - Scuole, famiglie e territori - Annali online n.15-16.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
395.28 kB
Formato
Adobe PDF
|
395.28 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.