The recent presence of a male teacher in film and novel it’s interesting for two reasons: on the one hand, the figure of the teacher is rare in the reality of the school, due to the now-consolidated phenomenon of feminization of teaching; on the other hand, these representations are located in this particular historical period, in which the professional profile of the teacher is redefined according to complex parameters from the scientific literature, but at the same time the teacher has not social prestige and is often criticized in the mass media. This contribution analyzes the figure of the teacher in the novel Because is Mr Terupt (2012): the protagonist has some significant characteristics for reflection on stereotypes and latent images that are spread in Western culture and which are still present in educational work at school. It is appropriate to reflect on these highly idealized figures: they convey precise messages on the teacher's professional profile, in a historical period characterized by the burnout and the discomfort of teachers and a strong educational emergency in the school. It is important to reflect on the gender: this idealization concerns, in fact, only the man teacher but not the woman teacher.

La figura dell’insegnante maschio recentemente è sovente protagonista, nella produzione cinematografica e letteraria, di opere rivolte agli adulti e ai ragazzi. Si tratta di un fenomeno interessante per due motivi: da un lato, la figura del maestro è rara nella realtà della scuola, a causa del fenomeno ormai consolidato della femminilizzazione dell’insegnamento; dall’altro, tali rappresentazioni si collocano in questo particolare periodo storico, in cui la professionalità dell’insegnante è ridefinita secondo complessi parametri dalla letteratura scientifica, ma al tempo stesso l’insegnante non gode di prestigio sociale e sovente si trova al centro di critiche amplificate dai mass media. Il presente contributo intende analizzare la figura dell’insegnante protagonista di un romanzo per ragazzi, Il maestro nuovo (2012), poiché presenta caratteristiche significative ai fini di una riflessione sugli stereotipi e sulle immagini latenti che sono diffuse nella cultura occidentale e che accompagnano ancor oggi il lavoro educativo a scuola. Appare opportuna una riflessione su queste figure, notevolmente idealizzate, che veicolano messaggi sul profilo professionale dell’insegnante, in un periodo storico caratterizzato dal disagio di chi insegna e da una forte emergenza educativa nella scuola. Interessante anche la dimensione del genere, poiché questa idealizzazione investe la figura maschile ma non quella femminile dell’insegnante.

Seveso, G. (2018). il disagio di insegnare e le rappresentazioni del maestro negli attuali romanzi per ragazzi/e. In S. Ulivieri (a cura di), Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. (pp. 891-896). Lecce : PENSAMULTIMEDIA.

il disagio di insegnare e le rappresentazioni del maestro negli attuali romanzi per ragazzi/e

Seveso, G
2018

Abstract

The recent presence of a male teacher in film and novel it’s interesting for two reasons: on the one hand, the figure of the teacher is rare in the reality of the school, due to the now-consolidated phenomenon of feminization of teaching; on the other hand, these representations are located in this particular historical period, in which the professional profile of the teacher is redefined according to complex parameters from the scientific literature, but at the same time the teacher has not social prestige and is often criticized in the mass media. This contribution analyzes the figure of the teacher in the novel Because is Mr Terupt (2012): the protagonist has some significant characteristics for reflection on stereotypes and latent images that are spread in Western culture and which are still present in educational work at school. It is appropriate to reflect on these highly idealized figures: they convey precise messages on the teacher's professional profile, in a historical period characterized by the burnout and the discomfort of teachers and a strong educational emergency in the school. It is important to reflect on the gender: this idealization concerns, in fact, only the man teacher but not the woman teacher.
Capitolo o saggio
Teacher in Children’s literature; School in Children’s Literature; History of teaching
maestro nella letteratura per ragazzi; scuola nella letteratura per ragazzi; storia dell’insegnamento
Italian
Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento.
Ulivieri, S
2018
2018
978-88-6760-585-9
2
PENSAMULTIMEDIA
891
896
Seveso, G. (2018). il disagio di insegnare e le rappresentazioni del maestro negli attuali romanzi per ragazzi/e. In S. Ulivieri (a cura di), Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. (pp. 891-896). Lecce : PENSAMULTIMEDIA.
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
il disagio di insegnare BUYEA.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: file principale, articolo completo
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 852.65 kB
Formato Adobe PDF
852.65 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/206246
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact