Classical theatre often features the figure of the wet nurse: however, an analysis suggests that the nurse in Greek drama is different from her counterpart in the epics. The former genre attributes the wet nurse with greater independence and depth, often placing her in dialectic interaction with parents as well as offspring, thereby representing her as playing a role in the education of both children and adults. Thus, classical drama brings a more reflective perspective to bear on the role of the wet nurse, problematizing it and attributing it with greater complexity, during a historical period that saw the beginnings of widespread reflection on education both in and outside the home.

Il teatro classico propone con frequenza sulla scena la figura della nutrice: analizzandola, è possibile osservare che ella è diversa da quella presente nei testi epici. Il teatro attribuisce a questa figura una maggiore autonomia e spessore, spesso mettendola in posizione dialettica nei confronti dei genitori. Ella acquisisce a tutti gli effetti un ruolo formativo anche rivolto agli adulti: le tragedie classiche sembrano quindi proporre una riflessione sul ruolo della nutrice, problematizzandolo e rendendolo più complesso, in un periodo storico in cui si diffonde una prima riflessione sia sull’educazione familiare sia sull’educazione extradomestica

Seveso, G. (2018). "Una vecchia ricca di senno": alcune riflessioni pedagogiche sulla figura della nutrice nel teatro classico.. In A. Colaci (a cura di), I bambini e la società. Percorsi di ricerca storico-educativa (pp. 219-238). Lecce : PENSAMULTIMEDIA.

"Una vecchia ricca di senno": alcune riflessioni pedagogiche sulla figura della nutrice nel teatro classico.

Seveso, G
2018

Abstract

Classical theatre often features the figure of the wet nurse: however, an analysis suggests that the nurse in Greek drama is different from her counterpart in the epics. The former genre attributes the wet nurse with greater independence and depth, often placing her in dialectic interaction with parents as well as offspring, thereby representing her as playing a role in the education of both children and adults. Thus, classical drama brings a more reflective perspective to bear on the role of the wet nurse, problematizing it and attributing it with greater complexity, during a historical period that saw the beginnings of widespread reflection on education both in and outside the home.
Capitolo o saggio
Family Education in Ancient Greece; Nurse in Ancient Greece; Relationship between generations in Ancient Greece
Educazione familiare in Grecia antica; infanzia in Grecia antica;relazioni fra generazioni in Grecia antica
Italian
I bambini e la società. Percorsi di ricerca storico-educativa
Colaci, A
2018
2018
978-88-6760-572-9
PENSAMULTIMEDIA
219
238
Seveso, G. (2018). "Una vecchia ricca di senno": alcune riflessioni pedagogiche sulla figura della nutrice nel teatro classico.. In A. Colaci (a cura di), I bambini e la società. Percorsi di ricerca storico-educativa (pp. 219-238). Lecce : PENSAMULTIMEDIA.
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Seveso in Colaci.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: file principale, articolo completo
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 242.25 kB
Formato Adobe PDF
242.25 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/204569
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact