Starting from the problem of the educational role of Marrou's humanism, the essay questions the permanence of the value of humanistic education in contemporary reality, crossed by conflicts and considerable changes. Marrou has succeeded in combining the study of the ancient with the ethical and political commitment in the contemporary society, placing the question of how to dialogue with the otherness of Antiquity and coming to underline how the study of the past provides us with tools and possibility of reflection and action in the contemporary. This ethical tension is all the more interesting today, in a period in which the relationship with the past is characterized by the loss of sense of continuity and the attitude of pillage. Marrou's work shows us that dialogue with the past, guided by a spiritual and ethical passion, can lead us to a greater knowledge of current culture and its transformations.

A partire dal problema del ruolo educativo dell’umanesimo di Marrou, il saggio si interroga sulla permanenza del valore dell’educazione umanistica nella realtà contemporanea, attraversata da conflitti e da notevoli mutamenti. Marrou è riuscito a coniugare lo studio dell’antico con l’impegno etico e politico nella società a lui contemporanea, ponendo si l’interrogativo di come dialogare con l’alterità dell’Antichità e giungendo a sottolineare come lo studio del passato ci fornisce strumenti e possibilità di riflessione e di azione nel contemporaneo. Questa tensione etica è tanto più interessante oggi, in un periodo in cui la relazione con il passato è caratterizzata dalla perdita del senso di continuità e dall’atteggiamento di saccheggio. L’opera di Marrou ci mostra che il dialogo con il passato, guidato da una passione spirituale ed etica ci può portare a una maggiore conoscenza della cultura attuale e delle sue trasformazioni.

Seveso, G. (2018). "Bisognava rianimare nei cuori dei giovani la fiamma della libertà": perché insegnare ancora la storia dell'educazione ai giovani d'oggi. In A. Scotto Di Luzio (a cura di), Crisi della storia, crisi della verità. Saggi su Marrou (pp. 140-154). Roma : Studium edizioni.

"Bisognava rianimare nei cuori dei giovani la fiamma della libertà": perché insegnare ancora la storia dell'educazione ai giovani d'oggi

Seveso, G
2018

Abstract

Starting from the problem of the educational role of Marrou's humanism, the essay questions the permanence of the value of humanistic education in contemporary reality, crossed by conflicts and considerable changes. Marrou has succeeded in combining the study of the ancient with the ethical and political commitment in the contemporary society, placing the question of how to dialogue with the otherness of Antiquity and coming to underline how the study of the past provides us with tools and possibility of reflection and action in the contemporary. This ethical tension is all the more interesting today, in a period in which the relationship with the past is characterized by the loss of sense of continuity and the attitude of pillage. Marrou's work shows us that dialogue with the past, guided by a spiritual and ethical passion, can lead us to a greater knowledge of current culture and its transformations.
Capitolo o saggio
Marrou; History of Ancient education; Historiography of Ancient Education
Marrou; Storia dell'educazione antica; Storiografia dell'educazione antica
Italian
Crisi della storia, crisi della verità. Saggi su Marrou
Scotto Di Luzio, A
2018
2018
978-88-382-4659-3
Studium edizioni
140
154
Seveso, G. (2018). "Bisognava rianimare nei cuori dei giovani la fiamma della libertà": perché insegnare ancora la storia dell'educazione ai giovani d'oggi. In A. Scotto Di Luzio (a cura di), Crisi della storia, crisi della verità. Saggi su Marrou (pp. 140-154). Roma : Studium edizioni.
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