The present study analyzes the effects of a training for the promotion of resilience and prosocial behavior using a set of activities proposed by the curriculum rescur “A Resilience Curriculum for Early and Primary School in Europe” on a sample of students aged between seven and eleven years old attending primary school. The project, lasting three months, involved 154 children who were divided into experimental group and control group. Each child of the sample was monitored before the start and at the end of the training through a self-administered questionnaire and a questionnaire completed by teachers and parents related to the behavior observed in the student under consideration. By comparing the results obtained from the experimental group and the control group, it has emerged as the training has led to a signifi cant improvement in the prosocial behavior of children and an increase in levels of resilience in relation to individual, familiar and social skills.

Il presente contributo di ricerca descrive uno studio longitudinale condotto su un campione di studenti di età compresa tra i sette e gli undici anni frequentanti la scuola primaria con lo scopo di analizzare gli effetti di un training per la promozione della resilienza e dei comportamenti prosociali svolto utilizzando una serie di attività proposte dal curriculum A Resilience Curriculum for Early and Primary School in Europe (RESCUR). L’efficacia del programma è stata misurata grazie al monitoraggio dei soggetti prima dell’inizio e alla fi ne del training attraverso un questionario selfreport, un questionario compilato dai genitori e un questionario compilato dagli insegnanti relativo ai comportamenti osservati in classe da ogni studente in esame. Grazie al confronto dei risultati ottenuti dal gruppo sperimentale e dal gruppo di controllo, è emerso come il training sia risultato efficace nel migliorare significativamente le abilità prosociali dei bambini e nell’ incrementare il livello della loro di resilienza relativamente alle componenti individuali, familiari e sociali.

Zanetti, M., Carelli, E., Cavioni, V., Lizzori, A. (2017). Un training per la promozione della resilienza e dei comportamenti prosociali. PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE, 3, 61-86.

Un training per la promozione della resilienza e dei comportamenti prosociali

Cavioni, V;
2017

Abstract

The present study analyzes the effects of a training for the promotion of resilience and prosocial behavior using a set of activities proposed by the curriculum rescur “A Resilience Curriculum for Early and Primary School in Europe” on a sample of students aged between seven and eleven years old attending primary school. The project, lasting three months, involved 154 children who were divided into experimental group and control group. Each child of the sample was monitored before the start and at the end of the training through a self-administered questionnaire and a questionnaire completed by teachers and parents related to the behavior observed in the student under consideration. By comparing the results obtained from the experimental group and the control group, it has emerged as the training has led to a signifi cant improvement in the prosocial behavior of children and an increase in levels of resilience in relation to individual, familiar and social skills.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Prosocial behaviour, Primary school, rescur, Resilience, Training.
Comportamenti prosociali, Scuola primaria, rescur, Resilienza, Training
Italian
2017
3
61
86
reserved
Zanetti, M., Carelli, E., Cavioni, V., Lizzori, A. (2017). Un training per la promozione della resilienza e dei comportamenti prosociali. PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE, 3, 61-86.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Un training per la promozione_Psicologia Edu.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Un training per la promozione della resilienza e dei comportamenti prosociali
Dimensione 408.9 kB
Formato Adobe PDF
408.9 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/190469
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact