The paper analyzes the representation of the female body in the theatre and plastic art of ancient Greece, on the one hand illustrating the formative message the arts conveyed about the female role in society, on the other hand, correlating this representation with some characteristics of the education of women and girls in the ancient city. As regards the dimension of gender education, a particular case of representation is represented by the theatre, which uses the body as a medium, but which excludes the female body, providing that the actors recite the female roles with a special mask. The bodies of women, within the tragic plots, are perceived and represented as "uncivilized" and contiguous to a dimension of "nature", as opposed to culture and civilization, within which the identity and the role of the citizen endowed with sophrosyne, wisdom/balance. It is interesting to note how the "wildness" of women, as opposed to the male civilization, marks the female characters even beyond their belonging to one social condition or another. Moreover, in many cases, the woman's tortured corporeity indicates an indissoluble bond between physical suffering and psychic suffering, and between the affliction of the body and the monstrosity of a possible fault, as if the members must show everyone the impudence and malice of what has tried (and not implemented). The female body, therefore, is a bearer of something deleterious and fatal, and can not be contained, cured, in its animality. It seems very significant to note how this animality and contiguity with nature, (understood as a complex polarity, disquieting, devoid of control, opposed to culture and civilization), clearly emerges in the tragic texts but also presents numerous references to educational practices aimed at little girls and women. A reference to the dimension of naturalness and wildness, moreover, seems to be present also in rites and feasts that were dedicated to women and that constituted moments of formation aimed at them. These symbolic meanings present in the formative practices echo and well agree with some characteristics of the representation of the female body in the plastic art. These communication channels and training devices thus showed clearly and consistently that the female body was an entity close to nature, the bearer of a dangerous, disquieting surplus, beyond the boundary of civilization: an entity, therefore, to regulate and to make "acceptable" through a careful and precise codification of the rules regarding clothing, gestures and attitudes.

Il contributo analizza la rappresentazione del corpo femminile nel teatro e nell’arte plastica della Grecia antica, da un lato illustrando quale messaggio formativo le arti veicolassero riguardo al ruolo femminile nella società, dall’altro lato, mettendo in correlazione tale rappresentazione con alcune caratteristiche dell’educazione delle donne e delle bambine nella città antica. Per quanto concerne la dimensione dell’educazione di genere, un caso particolare di rappresentazione è costituita dal teatro, che per eccellenza utilizza il corpo come medium, ma che esclude il corpo femminile, prevedendo che gli attori recitino i ruoli femminili con apposita maschera. I corpi delle donne, all’interno delle trame tragiche, sono percepiti e rappresentati come “incivili” e contigui ad una dimensione di “natura”, contrapposta alla cultura e alla civiltà, all’interno della quale invece si colloca l’identità e il ruolo del cittadino dotato di sophrosyne, saggezza/equilibrio. Interessante notare come la “selvatichezza” delle donne, contrapposta alla civiltà maschile, contrassegni i personaggi femminili anche al di là della loro appartenenza ad una condizione sociale o ad un’altra. Inoltre, in molti casi, la corporeità straziata della donna indica un legame indissolubile fra sofferenza fisica e sofferenza psichica, e fra afflizione del corpo e mostruosità di una eventuale colpa, quasi che le membra debbano mostrare a tutti l’impudenza e il dolo di quanto ha provato (e non messo in atto). Il corpo femminile, quindi, è portatore di qualcosa di deleterio e fatale, e non può essere contenuto, curato, nella sua animalità. Sembra molto significativo notare come questa animalità e contiguità con la natura, (intesa come polarità complessa, inquietante, priva di controllo, contrapposta alla cultura e alla civiltà), emerga con chiarezza nei testi tragici, ma presenti anche numerosi richiami alle pratiche educative rivolte alle bambine e alle donne. Un richiamo alla dimensione della naturalità e della selvatichezza, del resto, sembra essere presente anche in riti e feste che erano dedicate alle donne e che costituivano momenti di formazione rivolti a loro. A questi significati simbolici presenti nelle pratiche formative fanno eco e ben si accordano anche alcune caratteristiche della rappresentazione del corpo femminile nell’arte plastica. Questi canali di comunicazione e dispositivi formativi mostravano dunque con chiarezza e con coerenza che il corpo femminile era un’entità vicina alla natura, portatrice di un’eccedenza pericolosa, inquietante, oltre il confine della civiltà: un’entità, quindi, da regolamentare e da rendere “accettabile” attraverso un’attenta e precisa codificazione delle norme riguardo all’abbigliamento, alla gestualità, agli atteggiamenti.

Seveso, G. (2017). Educazione e corpi femminili nelle rappresentazioni tragiche e plastiche della Grecia antica. In A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale (pp. 145-157). Edizioni ETS.

Educazione e corpi femminili nelle rappresentazioni tragiche e plastiche della Grecia antica

Seveso, G
2017

Abstract

The paper analyzes the representation of the female body in the theatre and plastic art of ancient Greece, on the one hand illustrating the formative message the arts conveyed about the female role in society, on the other hand, correlating this representation with some characteristics of the education of women and girls in the ancient city. As regards the dimension of gender education, a particular case of representation is represented by the theatre, which uses the body as a medium, but which excludes the female body, providing that the actors recite the female roles with a special mask. The bodies of women, within the tragic plots, are perceived and represented as "uncivilized" and contiguous to a dimension of "nature", as opposed to culture and civilization, within which the identity and the role of the citizen endowed with sophrosyne, wisdom/balance. It is interesting to note how the "wildness" of women, as opposed to the male civilization, marks the female characters even beyond their belonging to one social condition or another. Moreover, in many cases, the woman's tortured corporeity indicates an indissoluble bond between physical suffering and psychic suffering, and between the affliction of the body and the monstrosity of a possible fault, as if the members must show everyone the impudence and malice of what has tried (and not implemented). The female body, therefore, is a bearer of something deleterious and fatal, and can not be contained, cured, in its animality. It seems very significant to note how this animality and contiguity with nature, (understood as a complex polarity, disquieting, devoid of control, opposed to culture and civilization), clearly emerges in the tragic texts but also presents numerous references to educational practices aimed at little girls and women. A reference to the dimension of naturalness and wildness, moreover, seems to be present also in rites and feasts that were dedicated to women and that constituted moments of formation aimed at them. These symbolic meanings present in the formative practices echo and well agree with some characteristics of the representation of the female body in the plastic art. These communication channels and training devices thus showed clearly and consistently that the female body was an entity close to nature, the bearer of a dangerous, disquieting surplus, beyond the boundary of civilization: an entity, therefore, to regulate and to make "acceptable" through a careful and precise codification of the rules regarding clothing, gestures and attitudes.
Capitolo o saggio
Educazione femminile nell'antichità; educazione del corpo nella Grecia antica; educazione nel teatro antico
Italian
Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale
Lopez, AG
2017
978-884674982-6
Edizioni ETS
145
157
Seveso, G. (2017). Educazione e corpi femminili nelle rappresentazioni tragiche e plastiche della Grecia antica. In A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale (pp. 145-157). Edizioni ETS.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/187255
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