A distinctive feature of Lampedusa's The Leopard is a structural contrast. At the level of events, a system of anticipations, duplications, and iterations give the impression that nothing unexpected or unprecedented may ever occur. At the level of representation, there is a careful succession of told and untold, of empty and full: both the protagonist and the narrator prefer what is tacitly assumed or just hinted at, according to Stendhal's 'syncope method'. On the other hand, the novel claims that in Sicily the truth of facts is always submerged by talk. Gossip, rumours and insinuations create a powerful misleading machine that makes reality unattainable. The prince of Salina tries to keep his distance from this social phenomenon, which in fact the novel only evokes (the reader only perceives muffled echoes). The consequence is paradoxical: in the world of The Leopard everything seems unavoidable, but nothing is clear.

Il Gattopardo è caratterizzato da un’antinomia strutturale. Sul piano degli eventi, un complesso sistema di anticipazioni, duplicazioni e iterazioni fa sì che non sembri mai accadere alcunché di davvero nuovo o di non previsto. Sul piano della rappresentazione si registra invece una studiata alternanza fra vuoti e pieni, fra detto e non detto: in particolare, l’amore per le allusioni e i sottintesi accomuna il protagonista e il narratore, che condivide l’ammirazione per il «metodo sincopativo» di Stendhal. D’altro canto, nel romanzo si sostiene la tesi che in Sicilia la verità dei fatti venga sempre sommersa dalle chiacchiere: pettegolezzi, indiscrezioni, dicerie, maldicenze formano una sorta di colossale macchina mistificatoria, che rende la realtà inattingibile. Il Principe cerca di tenersene lontano: e infatti non è mai direttamente rappresentata, ne arrivano solo ovattati echi. Ma l’effetto è paradossale: nel mondo del Gattopardo tutto sembra inevitabile, ma nulla è chiaro

Barenghi, M. (2017). Le voci di fuori. Abbagli e silenzi nel «Gattopardo». STRUMENTI CRITICI, 32(2), 215-236 [10.1419/87009].

Le voci di fuori. Abbagli e silenzi nel «Gattopardo»

Barenghi, ML
2017

Abstract

A distinctive feature of Lampedusa's The Leopard is a structural contrast. At the level of events, a system of anticipations, duplications, and iterations give the impression that nothing unexpected or unprecedented may ever occur. At the level of representation, there is a careful succession of told and untold, of empty and full: both the protagonist and the narrator prefer what is tacitly assumed or just hinted at, according to Stendhal's 'syncope method'. On the other hand, the novel claims that in Sicily the truth of facts is always submerged by talk. Gossip, rumours and insinuations create a powerful misleading machine that makes reality unattainable. The prince of Salina tries to keep his distance from this social phenomenon, which in fact the novel only evokes (the reader only perceives muffled echoes). The consequence is paradoxical: in the world of The Leopard everything seems unavoidable, but nothing is clear.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Giuseppe Tomasi di Lampedusa; Javier Cercas; Reticence; Sicilian literature;
Italian
2017
32
2
215
236
5
reserved
Barenghi, M. (2017). Le voci di fuori. Abbagli e silenzi nel «Gattopardo». STRUMENTI CRITICI, 32(2), 215-236 [10.1419/87009].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/181722
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