Installations that should be reactivated, art-works made with materials that degrade rapidly or constantly evolving: many of the new expressions of contemporary art have made more complex the relationship between the artist and the artwork. So that the artist is called upon to intervene constantly on his creation. What should be the assumptions to activate the action to protect the integrity of the work if the artist has predicted that the work should change over time? What new legal basis for the denial statement in case of ephemeral and in-becoming creation if the artwork is improperly preserved or reactivated? And, on the other hand, what are the limits of the owner’s right to protect the identity and integrity of the work initially purchased or to destroy the work which wants to get rid? Protection of the integrity, guarantee of authenticity, right to disregard and right of destruction: it is outlined a new relationship between copyright and ownership' rights, where the real property right seems to mitigate its characteristic of absoluteness in the face of survival most significant intake artist's creative. It comes from this reality the necessity of redefining the principles and the criteria of the protection for artworks of contemporary art. Necessary an adjustment of the notion of safeguard, integrity, authenticity, conservation and restoration is needed

Installazioni da riattivare, opere d'arte realizzate con materiali che degradano rapidamente o in continua evoluzione: molte delle nuove espressioni dell'arte contemporanea hanno reso più complesso il rapporto tra l'artista e l'opera d'arte. L'artista è chiamato a intervenire costantemente sulla sua creazione. Quali dovrebbero essere i presupposti per l'azione a tutela dell'integrità dell'opera se l'artista ha previsto che l'opera debba cambiare nel tempo? Quale nuovo fondamento giuridica per la dichiarazione di disconoscimento dell'opera in caso di creazione effimera e in divenire se l'opera d'arte viene conservata o riattivata in modo improprio? E, d'altro canto, quali sono i limiti del diritto del proprietario di tutelare l'identità e l'integrità dell'opera inizialmente acquistata o di distruggere l'opera di cui vuole disfarsi? Tutela dell'integrità, garanzia di autenticità, diritto di disconoscimento e diritto alla distruzione: si delinea un nuovo rapporto tra diritto d'autore e diritti di proprietà, dove il diritto di proprietà reale sembra mitigare la sua caratteristica di assolutezza a fronte del più significativo peso assuto dalla autorialità dell'artista. Nasce da questa realtà la necessità di ridefinire i principi ed i criteri di tutela delle opere d'arte contemporanea. Necessario un aggiustamento dele nozioni di salvaguardia, integrità, autenticità, conservazione e restauro

Donati, A. (2017). La tutela giuridica dell’identita` e dell’integrita` dell’opera d’arte contemporanea. CONTRATTO E IMPRESA. EUROPA, 160-183.

La tutela giuridica dell’identita` e dell’integrita` dell’opera d’arte contemporanea

Donati, A
2017

Abstract

Installations that should be reactivated, art-works made with materials that degrade rapidly or constantly evolving: many of the new expressions of contemporary art have made more complex the relationship between the artist and the artwork. So that the artist is called upon to intervene constantly on his creation. What should be the assumptions to activate the action to protect the integrity of the work if the artist has predicted that the work should change over time? What new legal basis for the denial statement in case of ephemeral and in-becoming creation if the artwork is improperly preserved or reactivated? And, on the other hand, what are the limits of the owner’s right to protect the identity and integrity of the work initially purchased or to destroy the work which wants to get rid? Protection of the integrity, guarantee of authenticity, right to disregard and right of destruction: it is outlined a new relationship between copyright and ownership' rights, where the real property right seems to mitigate its characteristic of absoluteness in the face of survival most significant intake artist's creative. It comes from this reality the necessity of redefining the principles and the criteria of the protection for artworks of contemporary art. Necessary an adjustment of the notion of safeguard, integrity, authenticity, conservation and restoration is needed
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Tutela dell'integraità dell'opera d'arte; Diritto d'Autore; Diritto comparato dei contratti
Italian
2017
160
183
reserved
Donati, A. (2017). La tutela giuridica dell’identita` e dell’integrita` dell’opera d’arte contemporanea. CONTRATTO E IMPRESA. EUROPA, 160-183.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CIEU_01_2017_0160-DONATI.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 273.8 kB
Formato Adobe PDF
273.8 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/179122
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact