The purpose of this article is to explore the concepts of «failure» and «equivocation» in cultural anthropology. Firstly, through the re-reading of The Effectiveness of Symbols by Claude Lévi-Strauss, it will be shown how a failure works through the epistemological entanglements between the anthropologist, his source/informant, and his academical «speech community». Secondly, the analysis of the method of «controlled equivocation» as elaborated by Eduardo Viveiros de Castro will introduce us to the centrality of translation in the discipline. The epistemological equivocation and the intra-and extra-cultural misunderstanding are the basis of the relation tout court, whatever that may be. Through the analysis of Amerindian Perspectivism we will show how, in recent years, the ethico-political awareness of cultural anthropology has radicalized and how the concept of equivocation can counterbalance the side effects of the epistemological representationalism.

Lo scopo del presente saggio è di illustrare come possano declinarsi le nozioni di «fallimento» e di «equivoco» all’interno del campo disciplinare dell’antropologia culturale. Alla domanda, oramai classica, circa il valore euristico del fallimento all’interno delle scienze – cui si cercherà di rispondere attraverso l’esposizione del caso del celebre articolo L’efficacité symbolique di Claude Lévi-Strauss – seguirà la trattazione del concetto di «equivocità controllata» nell’antropologia prospettivista di Eduardo Viveiros de Castro. Perno del saggio sarà la traduzione e i significati della sua efficacia. Si evidenzierà come l’inefficacia traduttiva, la comprensione fallita, siano alla base non solo della relazione tra l’antropologo e la sua fonte - scritta o orale - ma anche tra questi e la sua comunità scientifica di riferimento, dove ogni progresso è un assestamento nato da una rottura necessariamente violenta. A partire dalla pariteticità delle doppie relazioni che deve instaurare l’antropologo culturale, si mostrerà – attraverso il prospettivismo di Viveiros de Castro – la radicalizzazione delle istanze etico-politiche nella disciplina. L’«equivocità» non solo costituisce la trama di ogni relazione ma assume un valore politico, scardinando il rappresentazionalismo mimetico dell’antropologo e ricordandoci che «chi mangia viene mangiato».

Nubile, G. (2016). Dell'equivoco e del fallimento in antropologia. Sulla nozione di «controlled equivocation» in Viveiros de Castro. NÓEMA, 7(2), 1-29 [10.13130/2239-5474/9133].

Dell'equivoco e del fallimento in antropologia. Sulla nozione di «controlled equivocation» in Viveiros de Castro

NUBILE, GIOVANNI
2016

Abstract

The purpose of this article is to explore the concepts of «failure» and «equivocation» in cultural anthropology. Firstly, through the re-reading of The Effectiveness of Symbols by Claude Lévi-Strauss, it will be shown how a failure works through the epistemological entanglements between the anthropologist, his source/informant, and his academical «speech community». Secondly, the analysis of the method of «controlled equivocation» as elaborated by Eduardo Viveiros de Castro will introduce us to the centrality of translation in the discipline. The epistemological equivocation and the intra-and extra-cultural misunderstanding are the basis of the relation tout court, whatever that may be. Through the analysis of Amerindian Perspectivism we will show how, in recent years, the ethico-political awareness of cultural anthropology has radicalized and how the concept of equivocation can counterbalance the side effects of the epistemological representationalism.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Failure; Ontological turn; Controlled equivocation; Viveiros de Castro; cultural translation
Fallimento; Svolta ontologica; Equivocità controllata; Viveiros de Castro; Traduzione culturale
Italian
2016
7
2
1
29
none
Nubile, G. (2016). Dell'equivoco e del fallimento in antropologia. Sulla nozione di «controlled equivocation» in Viveiros de Castro. NÓEMA, 7(2), 1-29 [10.13130/2239-5474/9133].
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