The research is carried out on a universe of 40.000 teachers that were trained in Puntoedu net environment. The main purpose of the study is the analysis of communication processes that students and tutors develop in virtual classrooms. The research was conducted about two focus: on one hand the different styles of participation, on the other the phenomenon of lurking. Both aspects were analysed distinguish between functional and dysfunctional aspects on learning processes. The methodology approach was both quantitative and qualitative. The universe of the communication scripts was analyzed by identifying quantitative indices of levels of participation. This preliminary study photographed four situations useful to create a model of participation situations of virtual classrooms. A qualitative analysis was developed on a sample of scripts and trought focus groups and deep interviews gathered to tutors and students. The study has identified indicators of participation and positive lurking that support online learning processes.
La metodologia utilizzata è di tipo quanti-qualitativo: l’universo degli scambi comunicativi è stato analizzato individuando indici quantitativi in grado di restituire i livelli di partecipazione dei diversi attori e di fotografare quattro situazioni-tipo utili per creare un modello di lettura delle situazioni comunicative on line. Successivamente è stata effettuata l’analisi degli scambi e la conduzione di focus group su un campione di tutor e corsisti appartenenti alle quattro situazioni emerse. : La ricerca, commissionata da AS (ex Indire), effettuata su un universo di 40000 docenti in formazione in ambiente Puntoedu, ha avuto come scopo l’analisi delle modalità di partecipazione a livello comunicativo di corsisti ed e-tutor nelle classi virtuali. Due sono i focus dello indagine: da una parte gli stili e modalità di partecipazione, dall’altra il fenomeno del lurking distinguendo tra gli aspetti funzionali e disfunzionali alla partecipazione. Lo studio ha permesso di individuare degli indicatori di partecipazione e lurking positivi al buon andamento dei processi di apprendimento on line.
Ferrari, S., Garavaglia, A. (2010). Io scrivo, tu mi leggi? Qualcuno risponderà…Lurking e partecipazione nei gruppi di apprendimento on line. ISDM, 39, 417-429.
Io scrivo, tu mi leggi? Qualcuno risponderà…Lurking e partecipazione nei gruppi di apprendimento on line
Garavaglia, A
2010
Abstract
The research is carried out on a universe of 40.000 teachers that were trained in Puntoedu net environment. The main purpose of the study is the analysis of communication processes that students and tutors develop in virtual classrooms. The research was conducted about two focus: on one hand the different styles of participation, on the other the phenomenon of lurking. Both aspects were analysed distinguish between functional and dysfunctional aspects on learning processes. The methodology approach was both quantitative and qualitative. The universe of the communication scripts was analyzed by identifying quantitative indices of levels of participation. This preliminary study photographed four situations useful to create a model of participation situations of virtual classrooms. A qualitative analysis was developed on a sample of scripts and trought focus groups and deep interviews gathered to tutors and students. The study has identified indicators of participation and positive lurking that support online learning processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2010 Garavaglia Ferrari Lurking - FULL.pdf
Solo gestori archivio
Dimensione
474.58 kB
Formato
Adobe PDF
|
474.58 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.