This paper describes a research-training course with teachers of infant, primary and secondary schools in Cinisello Balsamo (MI). Its aim was to identify the conditions supporting the teacher’s role in an educational context characterized by a common and urgent discomfort. Within a frame of naturalistic epistemology, this study was based on a clinical approach to research (Massa 1992), in line with Action Research and Participatory Action Research. Data consisted of audio-registration of teachers’ encounters, “live” documentation of groups’ work, and participants’ reflective writings. Our clinical approach to research allowed the emersion of teachers’ expert educational practice, which was characterized by setting up authentic learning experiences and ability in coping with critical circumstances. Nevertheless, participants highlighted that their approach to “doing school” has low legitimation, and can’t be compared to traditional didactic models. This paper focuses on methodological choices of our research experience and highlights their potentiality, limits and weaknesses.

Il contributo illustra un percorso di ricerca-formazione con insegnanti delle scuole dell’infanzia, primarie e secondarie del comune di Cinisello Balsamo (MI), finalizzato a individuare le condizioni che sostengono il ruolo degli insegnanti in un contesto scolastico segnato da un disagio diffuso avvertito come urgente. Nel frame dell’epistemologia naturalistica, la ricerca si è basata sull’approccio di Clinica della Formazione (Massa, 1992), in linea con l’Action Research e con la Participatory Action Research. Sono stati raccolti i dati tramite audioregistrazione degli incontri; documentazione “in diretta” dei lavori di gruppo e delle scritture prodotte dai partecipanti. L’approccio clinico ha fatto emergere una pratica didattico-educativa esperta, capace di creare situazioni di apprendimento autentico e di fronteggiare situazioni critiche. I partecipanti hanno tuttavia rilevato la mancanza diffusa di legittimazione di tali “modalità di fare scuola”, che non reggono il confronto con i modelli didattici tradizionali. Il contributo mette in luce le scelte metodologiche ed evidenzia potenzialità, limiti e criticità dell’esperienza di ricerca.

Palmieri, C. (2017). Il ruolo dell’insegnante tra metodo e qualità dell’esperienza scolastica. Un intervento di ricerca-formazione.. In L. Ghirotto (a cura di), Formare alla ricerca empirica in educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di lavoro SIPED - Teoria e Metodi della Ricerca Empirica in Educazione (pp. 212-222). Bologna: Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna [10.6092/unibo/amsacta/5526].

Il ruolo dell’insegnante tra metodo e qualità dell’esperienza scolastica. Un intervento di ricerca-formazione.

PALMIERI, CRISTINA
Primo
2017

Abstract

This paper describes a research-training course with teachers of infant, primary and secondary schools in Cinisello Balsamo (MI). Its aim was to identify the conditions supporting the teacher’s role in an educational context characterized by a common and urgent discomfort. Within a frame of naturalistic epistemology, this study was based on a clinical approach to research (Massa 1992), in line with Action Research and Participatory Action Research. Data consisted of audio-registration of teachers’ encounters, “live” documentation of groups’ work, and participants’ reflective writings. Our clinical approach to research allowed the emersion of teachers’ expert educational practice, which was characterized by setting up authentic learning experiences and ability in coping with critical circumstances. Nevertheless, participants highlighted that their approach to “doing school” has low legitimation, and can’t be compared to traditional didactic models. This paper focuses on methodological choices of our research experience and highlights their potentiality, limits and weaknesses.
Capitolo o saggio
Clinical-Educational Approach (Clinica della Formazione), Participatory Action Research, Quality of the school Experience, Method
Clinica della Formazione, Participatory Action Research, qualità dell’esperienza scolastica, metodo
Italian
Formare alla ricerca empirica in educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di lavoro SIPED - Teoria e Metodi della Ricerca Empirica in Educazione
Ghirotto, L
lug-2017
2017
9788898010691
Bologna: Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna
212
222
Palmieri, C. (2017). Il ruolo dell’insegnante tra metodo e qualità dell’esperienza scolastica. Un intervento di ricerca-formazione.. In L. Ghirotto (a cura di), Formare alla ricerca empirica in educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di lavoro SIPED - Teoria e Metodi della Ricerca Empirica in Educazione (pp. 212-222). Bologna: Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna [10.6092/unibo/amsacta/5526].
open
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Atti_Convegno_Nazionale_TMRE_Palmieri.pdf

accesso aperto

Dimensione 4.25 MB
Formato Adobe PDF
4.25 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/162580
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact