This paper reviews the recent English-language literature regarding the image of childhood and children reflected in figurative expressions of Ancient Greek culture. This literature retains the interpretative categories proposed by Ph. Ariès but expands on his conclusions. In effect, visual sources dating as far back as the Cycladic and Archaic periods bear witness to a complex perception and representation of childhood: in some cases, the evidence implies the division of childhood into stages on the basis of age; in others, the perception of specific characteristics; and in still other instances, intense emotional involvement on the part of the adults.

Il contributo presenta le riflessioni della più recente letteratura anglosassone riguardo all’immagine dell’infanzia e dei bambini presente nelle fonti figurative risalenti alla cultura greca antica. Tale letteratura prende in considerazione le categorie interpretative proposte da Ph Ariès, ma integra le conclusioni cui questo autore era pervenuto. Le visual evidences, infatti, testimoniano di una percezione e di una rappresentazione dell’infanzia complessa, presente in alcuni casi perfino nelle testimonianze dell’arte cicladica o arcaica, dimostrando in alcuni casi una suddivisione per stadi di età, o una percezione di specifiche caratteristiche, o la manifestazione di sentimenti di forte coinvolgimento emotivo da parte degli adulti

Seveso, G. (2013). Il contributo delle "Visual evidences" nello studio delle rappresentazioni dell'infanzia nella Grecia antica. In H.A. Cavallera (a cura di), La ricerca storico-educativa oggi. Un confronto di Metodi, Modelli e Programmi di ricerca (pp. 215-227). Lecce : Pensa Multimedia.

Il contributo delle "Visual evidences" nello studio delle rappresentazioni dell'infanzia nella Grecia antica

SEVESO, GABRIELLA
2013

Abstract

This paper reviews the recent English-language literature regarding the image of childhood and children reflected in figurative expressions of Ancient Greek culture. This literature retains the interpretative categories proposed by Ph. Ariès but expands on his conclusions. In effect, visual sources dating as far back as the Cycladic and Archaic periods bear witness to a complex perception and representation of childhood: in some cases, the evidence implies the division of childhood into stages on the basis of age; in others, the perception of specific characteristics; and in still other instances, intense emotional involvement on the part of the adults.
Capitolo o saggio
Visual evidences and Ancient Education; Representations of childhood in Ancient Greece; Children's Education in Ancient Greece
Visual Evidences e educazione antica; rappresentazioni dell'infanzia nella Grecia antica; Educazione dei bambini nella Grecia antica
Italian
La ricerca storico-educativa oggi. Un confronto di Metodi, Modelli e Programmi di ricerca
Cavallera, HA
2013
2013
978-88-6760-131-8
61 II Tomo
Pensa Multimedia
215
227
Seveso, G. (2013). Il contributo delle "Visual evidences" nello studio delle rappresentazioni dell'infanzia nella Grecia antica. In H.A. Cavallera (a cura di), La ricerca storico-educativa oggi. Un confronto di Metodi, Modelli e Programmi di ricerca (pp. 215-227). Lecce : Pensa Multimedia.
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