In a perspective of developmental system theory this review examines the main studies concerning the effects of early and extensive child care on development, and focuses in particular on the center based care, also taking into account some data collected in Italy. Following the conclusions, there is not enough evidence that early and extended child care, and in particular center-based care, has negative effects on the security of attachment, when the quality is «good enough», though some temporary emotional stress can appear for some children, as revealed also by investigations based on the rate of salivary cortisol. Moreover, research has shown that the quality infant child care is related to cognitive and language development in the preschool years. Concerns about the effects of early and extensive child care on higher levels of noncompliance and conflict in the preschool years seem to remain valid, though more research is needed to clarify why and when these effects occur in order to prevent them.

La rassegna prende in esame i principali studi internazionali riguardanti gli effetti di child care precoce ed esteso, con particolare riguardo all'asilo nido, nella prospettiva teorica dei sistemi evolutivi, con riferimento anche ad alcuni dati italiani. Da questo esame risulta che la sicurezza dell'attaccamento con la figura materna, in condizioni «sufficientemente buone» del child care, non risente dell'esperienza sia pure precoce ed estesa di accudimento non materno, malgrado possano verificarsi situazioni temporanee di stress emotivo, come appare anche dalle indagini basate sulla misurazione del cortisolo salivare. Risulta inoltre che la qualità del nido può influenzare lo sviluppo cognitivo e linguistico. Permangono invece alcune preoccupazioni relative al possibile aumento dei comportamenti conflittuali e di minore accettazione delle norme adulte, problema da affrontare nella ricerca futura ai fini della prevenzione di questi effetti

Varin, D. (2007). L'esperienza precoce ed estesa di asili nido: fattori di facilitazione per lo sviluppo e aspetti di rischio. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 0(3), 359-384 [10.1449/25857].

L'esperienza precoce ed estesa di asili nido: fattori di facilitazione per lo sviluppo e aspetti di rischio

VARIN, DARIO
2007

Abstract

In a perspective of developmental system theory this review examines the main studies concerning the effects of early and extensive child care on development, and focuses in particular on the center based care, also taking into account some data collected in Italy. Following the conclusions, there is not enough evidence that early and extended child care, and in particular center-based care, has negative effects on the security of attachment, when the quality is «good enough», though some temporary emotional stress can appear for some children, as revealed also by investigations based on the rate of salivary cortisol. Moreover, research has shown that the quality infant child care is related to cognitive and language development in the preschool years. Concerns about the effects of early and extensive child care on higher levels of noncompliance and conflict in the preschool years seem to remain valid, though more research is needed to clarify why and when these effects occur in order to prevent them.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
child care, center based care, social development, ecology of development, attachment
Italian
2007
0
3
359
384
none
Varin, D. (2007). L'esperienza precoce ed estesa di asili nido: fattori di facilitazione per lo sviluppo e aspetti di rischio. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 0(3), 359-384 [10.1449/25857].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/1170
Citazioni
  • Scopus 6
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact