This article describes how Italian educators operate in the Centers for Children and Families by discussing the analyses of the observations and the interviews conducted in a sample of 40 CBF involved in the project Together. First finding highlight the variety of profiles, attitudes, competences, level of professionalisms and practices of the educators involved in these centers, while give evidence of the increasing complexities of working with children and adults together and also show significant gaps between the ‘discourse’ of the educators on their role, and the practices observed. Emergent is the need of professional development and of innovative/new opportunities of professional grown.
L’articolo presenta una riflessione sul ruolo e le rappresentazioni degli educatori nei Centri per bambini e famiglie in Italia a partire dall’analisi delle osservazioni e delle interviste condotte nei 40 servizi coinvolti nella ricerca Insieme. L’analisi evidenzia la variabilità/varietà di profili e competenze professionali agite dagli educatori che operano in questi contesti, la ricchezza e la complessità dell’agire educativo tra adulti e bambini insieme e anche una certa distanza fra i discorsi sul proprio ruolo e le pratiche osservate nei contesti coinvolti. Ricorrente è il bisogno di formazione e di nuove occasioni di riflessione e crescita professionale
Bove, C. (2016). Pratiche quotidiane e professionalità in azione. Il ruolo degli educatori nei Centri per Bambini e Famiglie. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2(2), 33-57 [10.13128/RIEF-17787].
Pratiche quotidiane e professionalità in azione. Il ruolo degli educatori nei Centri per Bambini e Famiglie
BOVE, CHIARA MARIA
2016
Abstract
This article describes how Italian educators operate in the Centers for Children and Families by discussing the analyses of the observations and the interviews conducted in a sample of 40 CBF involved in the project Together. First finding highlight the variety of profiles, attitudes, competences, level of professionalisms and practices of the educators involved in these centers, while give evidence of the increasing complexities of working with children and adults together and also show significant gaps between the ‘discourse’ of the educators on their role, and the practices observed. Emergent is the need of professional development and of innovative/new opportunities of professional grown.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bove, 2016 Pratiche quotidiane e professionalità in azione, RIEF.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
238.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
238.96 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.