This article discusses some recent studies that allow us to understand the importance of analyzing the educational needs in the conceiving of the digital classroom and its possible redefinitions in the learning and methods environment. This paper also proposes a reflection on the implementation of innovative educational environments and settings through mobile technologies in Italian schools. Recently, the focus on active teaching and informal learning with the integration of mobile devices has reflected in the current Flipped Lesson and in the Episodes of Situated Learning EAL, some of the most interesting methods to support the renovation of school practice. These methods are based on group work both in the classroom and at home with digital devices and BYOD Bring Your Own Device model. Choosing the right teaching method to the current challenges is fundamental in a society where the use of the internet increases every day and the possibility of being always connected provides diffuse learning processes
Recenti studi hanno messo in evidenza l'importanza dell'analisi dei bisogni nella progettazione delle classi digitali. Questo articolo propone una riflessione sulla realizzazione di ambienti didattici innovativi in relazione agli impianti didattici che tengono conto dell’incremento della diffusione dei device mobile nella scuola italiana. Recentemente l'attenzione sulle didattiche attive e sugli apprendimenti informali integrati all’uso dei device mobile ha avuto particolare riscontro nelle correnti della Flipped lesson e degli Episodi di Apprendimento Situato, EAS, che si stanno posizionando come alcuni dei metodi più interessanti per sostenere il rinnovamento delle pratiche scolastiche. Questi metodi sono basati sul lavoro di gruppo sia in aula che a casa con i dispositivi digitali e sul modello BYOD Bring Your Own Device (porta il tuo device a scuola). La scelta del metodo di insegnamento è perciò fondamentale in una società in cui l'uso di internet è in crescita e la possibilità di essere sempre più collegati durante l’intera giornata permettono processi di Pervasive Learning
Garavaglia, A. (2015). Dispositivos móveis na escola: redefinição de ambientes e métodos de aprendizagem no contexto italiano. PERSPECTIVA, 33(2), 573-588 [10.5007/2175-795X.2015v33n2p573].
Dispositivos móveis na escola: redefinição de ambientes e métodos de aprendizagem no contexto italiano
Garavaglia, A.
2015
Abstract
This article discusses some recent studies that allow us to understand the importance of analyzing the educational needs in the conceiving of the digital classroom and its possible redefinitions in the learning and methods environment. This paper also proposes a reflection on the implementation of innovative educational environments and settings through mobile technologies in Italian schools. Recently, the focus on active teaching and informal learning with the integration of mobile devices has reflected in the current Flipped Lesson and in the Episodes of Situated Learning EAL, some of the most interesting methods to support the renovation of school practice. These methods are based on group work both in the classroom and at home with digital devices and BYOD Bring Your Own Device model. Choosing the right teaching method to the current challenges is fundamental in a society where the use of the internet increases every day and the possibility of being always connected provides diffuse learning processesFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
37002-143423-2-PB.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale
Dimensione
499.72 kB
Formato
Adobe PDF
|
499.72 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.