Introduction The formulation of a well-built clinical question is a difficult skill to learn, yet it is fundamental to the evidence-based decision-making process. It should include four elements: the patient, the problem or the population (P), the intervention (I), the comparison/control (C) and the outcome(s) (O). The aim of this literature review is to 1) identify the origin of PICO template 2) explore its rationale 3) identify its evolution and variants. Methods A review of the literature through The Cochrane Library, PubMed and CINAHL databases was carried out. Titles, abstracts and full-texts (if available) of the retrieved citations were independently evaluated by two reviewers. Evidence-based practice and research manuals were consulted and internationally recognised experts in evidence-based practice were involved. Results The PICO framework was introduced in 1995 by Richardson et al. The use of PICO improves the specificity and the clarity of clinical problems, leads to more articulated search strategies, better search results and to identify the appropriate studies for the review. In literature, there are several variant of the original PICO’s structure (PICOM, PICOS, PICOT, etc.) which have emerged in different health and social contexts. Discussion The variations of PICO’s structure, with additional and sometimes optional components, aim to satisfy the information needs of different professions and contexts. While PICO is considered useful to improve the research in literature, its validity in the fulfilment of clinicians’ information needs has not been demonstrated yet. Further studies are needed. Conclusions A well-built clinical question can help the practitioners to focus on the main problem and guide the literature research. A poorly constructed question may lead to an unclear research, which prevent to retrieve relevant information

Introduzione Formulare un quesito ben strutturato a partire dalla pratica clinica è un’abilità difficile da acquisire ma è l’elemento chiave per un processo decisionale basato sulle prove di efficacia (evidence based). Un quesito clinico ben strutturato prevede quattro elementi: il paziente, la popolazione o il problema (P), l’intervento (I), il confronto (C) e l’esito (O). L’obiettivo della presente revisione della letteratura è di 1) indagare l’origine del format PICO 2) conoscere il suo razionale e 3) la sua evoluzione dalle origini a oggi. Materiali e metodi E’ stata effettuata una ricerca bibliografica che ha previsto la consultazione delle banche dati The Cochrane Library, PubMed e CINAHL. I titoli, abstract e full-text delle voci bibliografiche trovate sono stati valutati indipendentemente da due autori. Sono stati inoltre consultati manuali relativi alla pratica basata sulle prove di efficacia (evidence based practice) e di metodologia della ricerca al fine di reperire ulteriori informazioni circa la formulazione del quesito clinico e verificare quale fosse il metodo suggerito. Sono inoltre stati contattati esperti di evidence based practice riconosciuti a livello internazionale. Risultati Richardson e collaboratori definiscono nel 1995 le caratteristiche di un quesito clinico ben strutturato nel format PICO. Il suo utilizzo può migliorare la specificità e la chiarezza concettuale dei problemi clinici, consente di ricavare più informazioni nella fase che precede la ricerca bibliografica, conduce a strategie di ricerca più articolate, fornisce un numero maggiore di risultati pertinenti e contribuisce a stabilire i criteri per la selezione degli studi da considerare. In letteratura sono disponibili numerose varianti del format originario (PICOM, PICOS, PICOT, eccetera), nate nell’ambito delle diverse discipline dell’area sanitaria e socio-sanitaria. Discussione Le varianti della matrice originaria presentano elementi integrativi, a volte opzionali; tali varianti cercano di includere le prospettive delle diverse professioni e offrono opportunità alternative di articolazione del bisogno informativo. Nonostante il format PICO sia comunemente utilizzato e sembri facilitare la ricerca, la sua validità nel rappresentare compiutamente il bisogno informativo clinico o le incertezze non è ancora stata sufficientemente dimostrata. Sono quindi necessari ulteriori studi. Conclusioni Un quesito clinico ben strutturato può aiutare i clinici a focalizzare il problema e la ricerca di strategie efficaci. Senza un quesito ben formulato, la progettazione e la conduzione di una ricerca diventa un’operazione difficile e dispendiosa che non consente il recupero di informazioni pertinenti e valide

Lazzari, G., Salvini, L., Patella, S., Ausili, D., DI MAURO, S. (2015). La strutturazione del quesito clinico per reperire le prove di efficacia: una revisione della letteratura. L'INFERMIERE, 6.

La strutturazione del quesito clinico per reperire le prove di efficacia: una revisione della letteratura

AUSILI, DAVIDE LUIGI;DI MAURO, STEFANIA
2015

Abstract

Introduction The formulation of a well-built clinical question is a difficult skill to learn, yet it is fundamental to the evidence-based decision-making process. It should include four elements: the patient, the problem or the population (P), the intervention (I), the comparison/control (C) and the outcome(s) (O). The aim of this literature review is to 1) identify the origin of PICO template 2) explore its rationale 3) identify its evolution and variants. Methods A review of the literature through The Cochrane Library, PubMed and CINAHL databases was carried out. Titles, abstracts and full-texts (if available) of the retrieved citations were independently evaluated by two reviewers. Evidence-based practice and research manuals were consulted and internationally recognised experts in evidence-based practice were involved. Results The PICO framework was introduced in 1995 by Richardson et al. The use of PICO improves the specificity and the clarity of clinical problems, leads to more articulated search strategies, better search results and to identify the appropriate studies for the review. In literature, there are several variant of the original PICO’s structure (PICOM, PICOS, PICOT, etc.) which have emerged in different health and social contexts. Discussion The variations of PICO’s structure, with additional and sometimes optional components, aim to satisfy the information needs of different professions and contexts. While PICO is considered useful to improve the research in literature, its validity in the fulfilment of clinicians’ information needs has not been demonstrated yet. Further studies are needed. Conclusions A well-built clinical question can help the practitioners to focus on the main problem and guide the literature research. A poorly constructed question may lead to an unclear research, which prevent to retrieve relevant information
Articolo in rivista - Articolo scientifico
evidence-based practice, nursing practice, clinical decision making, PICO framework, clinical question formulation; literature review
evidence-based practice, pratica infermieristica, decisione clinica, format PICO, formulazione del quesito, revisione della letteratura
Italian
2015
6
open
Lazzari, G., Salvini, L., Patella, S., Ausili, D., DI MAURO, S. (2015). La strutturazione del quesito clinico per reperire le prove di efficacia: una revisione della letteratura. L'INFERMIERE, 6.
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