This paper is the introduction to the Focus of Encyclopaideia, which puts the spotlight on the topic of research methods in education, with a special attention on qualitative methods. The introduction presents the aims and the overview of the Focus, which is meant to be more a multi-vocal analysis of some of the issues emerging during the research work and the reflections they generate, rather than an abstract and homogeneous discourse. Each paper addresses a specific topic that is relevant to the research methodology in education, contextualizes it within a concrete inquiry and describes the researcher's reflective process of finding situated and rigorous solutions in order to contribute to the research validity.
L'articolo costituisce un'introduzione al Focus presentato in questo numero della rivista Encyclopaideia: una riflessione sui metodi della ricerca empirica in educazione, con particolare attenzione agli approcci qualitativi. Il contributo presenta la natura del Focus, non come discorso astratto e omogeneo, ma come serie di voci che raccontano di problemi emersi durante la pratica stessa della ricerca e le riflessioni che ne sono nate. Ciascun contributo mette a fuoco un tema rilevante per la metodologia della ricerca in educazione, lo contestualizza all'interno di una situazione di indagine e descrive il processo riflessivo della ricercatrice o del ricercatore per trovare soluzioni originali ma rigorose, che contribuiscono alla validità dell'indagine empirica
Bove, C., Mazzoni, V., Sità, C., Sorzio, P. (2016). Introduzione: Esperienze di ricerca empirica in educazione. Una introduzione. ENCYCLOPAIDEIA, 20(44), 4-9 [10.6092/issn.1825-8670/5977].
Introduzione: Esperienze di ricerca empirica in educazione. Una introduzione
Bove, CM;
2016
Abstract
This paper is the introduction to the Focus of Encyclopaideia, which puts the spotlight on the topic of research methods in education, with a special attention on qualitative methods. The introduction presents the aims and the overview of the Focus, which is meant to be more a multi-vocal analysis of some of the issues emerging during the research work and the reflections they generate, rather than an abstract and homogeneous discourse. Each paper addresses a specific topic that is relevant to the research methodology in education, contextualizes it within a concrete inquiry and describes the researcher's reflective process of finding situated and rigorous solutions in order to contribute to the research validity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.