Today ECEC are contexts of wellbeing, development and quality learning, are places of reference for families, educational institutions of great interest to the world of education and research, for the scientific community nationally and internationally , real laboratories and observatories on education and childhood. Alongside them, they have taken the so-called start-up experiments such as those of the sections and the advance spring, has become the crucial issue of the integrated system and has become increasingly central to the issue of quality and training of teachers who work there. The book deals and reconstructs the history of nido, integrated services and sezioni primavera in our country, trying to give an idea of how the perspective on contexts for children, their education, health and wellness, It is opening up new possibilities and appearance, even in Europe, and is increasingly part of an integrated system, although imperfect, provides control functions and unique
Oggi i servizi educativi per la prima infanzia sono contesti di benessere, di sviluppo e di apprendimento di qualità, sono luoghi di riferimento per le famiglie, realtà educative di grande interesse per il mondo della pedagogia e della ricerca, per la comunità scientifica nazionale e internazionale, veri e propri laboratori e osservatori sull'educazione e l'infanzia. Al loro fianco, hanno preso avvio le cosiddette sperimentazioni come quelle delle sezioni primavera e dell'anticipo, si è fatta cruciale la questione del sistema integrato ed è diventato sempre più centrale il tema della qualità e della formazione degli educatori che vi operano. Il volume affronta e ricostruisce la storia dei nidi d'infanzia, dei servizi integrativi e delle sezioni primavera nel nostro Paese, cercando di dare un'idea di come la prospettiva sui contesti per l'infanzia, la sua educazione, cura e benessere, si stia aprendo a nuove possibilità e sembianze, anche a livello europeo, e sia sempre più parte di un sistema integrato che, seppur imperfetto, garantisce funzioni di controllo e di governance uniche.
Fibrosi, M., Infantino, A., Bove, C., Braga, P. (2014). Contesti e temi educativi zero-tre anni (F. Zaninelli, a cura di). Parma : Edizioni Junior - Gruppo Spaggiari.
Contesti e temi educativi zero-tre anni
Zaninelli, FL
2014
Abstract
Today ECEC are contexts of wellbeing, development and quality learning, are places of reference for families, educational institutions of great interest to the world of education and research, for the scientific community nationally and internationally , real laboratories and observatories on education and childhood. Alongside them, they have taken the so-called start-up experiments such as those of the sections and the advance spring, has become the crucial issue of the integrated system and has become increasingly central to the issue of quality and training of teachers who work there. The book deals and reconstructs the history of nido, integrated services and sezioni primavera in our country, trying to give an idea of how the perspective on contexts for children, their education, health and wellness, It is opening up new possibilities and appearance, even in Europe, and is increasingly part of an integrated system, although imperfect, provides control functions and uniqueFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Contesti e temi educativi zero tre anni def.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: Volume
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
5.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.