Chronicity teaches, that is, it leaves a mark on the lives of those who experience it, outlining new existential coordinates within which the individual must learn to live, reconciling the demands of the disease with everyday life. It is in this process, often hidden and rooted in disease management practices, that space opens up for a pedagogical view of chronicity, capable of unearthing the extraordinary wealth of learning developed by the person in coping with it and making it available to the subject themselves and the entire care context. The research presented in this volume has moved in this direction, bringing to light a valuable wealth of experiential learning developed by patients in the self-management of type 1 diabetes and placing it in dialogue with medical knowledge. Following an in-depth examination of the distinctive features of the pedagogical view of chronicity and the characteristics of experiential learning, the text focuses on describing the research, accompanying the reader on a journey of discovery of the latent educational dimensions associated with chronic illness, sketching a varied and unexpected picture compared to the mainstream discourse that characterises it. The volume is aimed at students and professionals in the fields of education and healthcare, and at anyone who wishes to explore a multidimensional view of chronicity and care practices; at those who face illness first-hand and those who accompany them, to explore new ways of interpreting the experience they go through every day.

La cronicità insegna, cioè imprime un segno nella vita di quanti la attraversano, delineando nuove coordinate esistenziali all’interno delle quali l’individuo deve imparare a vivere, conciliando le esigenze della patologia con la vita quotidiana. È in questo processo, spesso sommerso e radicato nelle pratiche di gestione della malattia, che si apre lo spazio per uno sguardo pedagogico sulla cronicità, capace di dissotterrare lo straordinario patrimonio di apprendimenti sviluppato dalla persona nel farle fronte e metterlo a disposizione del soggetto stesso e dell’intero contesto di cura. In tale direzione si è mossa l’esperienza di ricerca presentata in questo volume, che ha portato alla luce un prezioso bagaglio di apprendimenti esperienziali sviluppato dai pazienti nell’autogestione del diabete di tipo 1, e lo ha posto in dialogo con il sapere medico. A seguito dell’approfondimento dei tratti distintivi dello sguardo pedagogico sulla cronicità, e delle caratteristiche dell’apprendimento esperienziale, il testo si concentra sulla descrizione della ricerca, accompagnando il lettore alla scoperta delle dimensioni formative latenti connesse alla malattia cronica tratteggiandone un’immagine variegata e inaspettata rispetto ai discorsi mainstream che la contraddistinguono. Il volume si rivolge a studenti e professionisti delle discipline pedagogiche e sanitarie, e a tutti coloro che desiderano approfondire una visione multidimensionale della cronicità e delle pratiche di cura; a quanti affrontano la malattia in prima persona e a chi li accompagna, per esplorare nuovi modi di interpretare l’esperienza che quotidianamente attraversano.

Cucuzza, G. (2025). Un'esperienza che insegna. Alla scoperta dell’apprendimento esperienziale radicato nelle pratiche di autogestione della cronicità. FrancoAngeli.

Un'esperienza che insegna. Alla scoperta dell’apprendimento esperienziale radicato nelle pratiche di autogestione della cronicità

Cucuzza, G
2025

Abstract

Chronicity teaches, that is, it leaves a mark on the lives of those who experience it, outlining new existential coordinates within which the individual must learn to live, reconciling the demands of the disease with everyday life. It is in this process, often hidden and rooted in disease management practices, that space opens up for a pedagogical view of chronicity, capable of unearthing the extraordinary wealth of learning developed by the person in coping with it and making it available to the subject themselves and the entire care context. The research presented in this volume has moved in this direction, bringing to light a valuable wealth of experiential learning developed by patients in the self-management of type 1 diabetes and placing it in dialogue with medical knowledge. Following an in-depth examination of the distinctive features of the pedagogical view of chronicity and the characteristics of experiential learning, the text focuses on describing the research, accompanying the reader on a journey of discovery of the latent educational dimensions associated with chronic illness, sketching a varied and unexpected picture compared to the mainstream discourse that characterises it. The volume is aimed at students and professionals in the fields of education and healthcare, and at anyone who wishes to explore a multidimensional view of chronicity and care practices; at those who face illness first-hand and those who accompany them, to explore new ways of interpreting the experience they go through every day.
Monografia o trattato scientifico - Monografia di Ricerca - Prima edizione
chronicity; experiential learning; education
cronicità; apprendimento esperienziale; pedagogia
Italian
2025
9788835174417
FrancoAngeli
150
Cucuzza, G. (2025). Un'esperienza che insegna. Alla scoperta dell’apprendimento esperienziale radicato nelle pratiche di autogestione della cronicità. FrancoAngeli.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/569384
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