This dissertation explores the concept of a just cycling environment, integrating justice theories with empirical studies in Milan and Berlin. It aims to identify the necessary conditions for creating true cycling opportunities for all individuals. The theoretical framework is anchored in justice theories, notably procedural and epistemic justice, John Rawls’ justice as fairness, and Amartya Sen’s capabilities theory. Methodologically, the study adopts a mixed approach, combining GIS analysis, autoethnography, expert surveys and interviews, structured observation, and informal conversations. It investigates three critical areas: spatial distribution of cycling related indicators, perceived cycling experience, and cycling advocacy and policy. The findings reveal spatial inequalities in cycling opportunities across socio-economic spectra in both cities. Milan exhibits lower cycling opportunities in neighbourhoods with lesser socio-economic status, while Berlin currently shows a reversed trend, though gentrification may alter this. Cycling opportunities are consistently lower in areas with limited public transport access. The qualitative analysis emphasizes the importance of adequate safety standards, especially for vulnerable groups like children, elderly, and new or fearful cyclists. While inclusivity is a goal in cycling advocacy and policy, direct representation of these vulnerable groups is lacking.
Questa tesi esplora il concetto di cycling justice, integrando le teorie sulla giustizia con studi empirici a Milano e Berlino. L'obiettivo è identificare le condizioni necessarie per creare vere opportunità di mobilità ciclistica per tutti gli individui. Il quadro teorico è ancorato alle teorie della giustizia, in particolare alla giustizia procedurale ed epistemica, alla giustizia come equità di John Rawls e alla teoria delle capacità di Amartya Sen. Dal punto di vista metodologico, lo studio adotta un approccio misto, combinando analisi GIS, auto-etnografia, sondaggi e interviste con esperti, osservazione strutturata e conversazioni informali. Indaga tre aree critiche: la distribuzione spaziale degli indicatori relativi alla mobilità ciclistica, l'esperienza percepita della mobilità ciclistica e la politica e la promozione della mobilità ciclistica. I risultati rivelano disuguaglianze spaziali nelle opportunità di utilizzo della bicicletta attraverso gli spettri socio-economici di entrambe le città. Milano presenta minori opportunità di utilizzo della bicicletta nei quartieri con uno status socio-economico inferiore, mentre Berlino mostra attualmente una tendenza inversa, anche se la gentrificazione potrebbe alterare questa situazione. Le opportunità di andare in bicicletta sono costantemente più basse nelle aree con un accesso limitato ai trasporti pubblici. L'analisi qualitativa sottolinea l'importanza di standard di sicurezza adeguati, soprattutto per i gruppi vulnerabili come i bambini, gli anziani e i ciclisti principianti o timorosi. Sebbene l'inclusività sia un obiettivo della politica e della difesa della bicicletta, manca una rappresentanza diretta di questi gruppi vulnerabili.
(2024). Cycling justice: an empirical study on cycling inequalities and opportunities in Milan and Berlin. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2024).
Cycling justice: an empirical study on cycling inequalities and opportunities in Milan and Berlin
JANKOWSKI, RITA
2024
Abstract
This dissertation explores the concept of a just cycling environment, integrating justice theories with empirical studies in Milan and Berlin. It aims to identify the necessary conditions for creating true cycling opportunities for all individuals. The theoretical framework is anchored in justice theories, notably procedural and epistemic justice, John Rawls’ justice as fairness, and Amartya Sen’s capabilities theory. Methodologically, the study adopts a mixed approach, combining GIS analysis, autoethnography, expert surveys and interviews, structured observation, and informal conversations. It investigates three critical areas: spatial distribution of cycling related indicators, perceived cycling experience, and cycling advocacy and policy. The findings reveal spatial inequalities in cycling opportunities across socio-economic spectra in both cities. Milan exhibits lower cycling opportunities in neighbourhoods with lesser socio-economic status, while Berlin currently shows a reversed trend, though gentrification may alter this. Cycling opportunities are consistently lower in areas with limited public transport access. The qualitative analysis emphasizes the importance of adequate safety standards, especially for vulnerable groups like children, elderly, and new or fearful cyclists. While inclusivity is a goal in cycling advocacy and policy, direct representation of these vulnerable groups is lacking.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Jankowski Rita - 873611
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Doctoral thesis
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