This work aims to delve into the process of identity making in both political and cultural terms that has affected Henua 'Enana (Land of Men) since the so-called 'awakening' occurred between the 1970s and 1980s. In general, the aim of the thesis is to focus on the intertwining of artistic and cultural enhancement and the creation of a collective sense of belonging among the islands of the archipelago. The sense of pride in one's Marquesan heritage has matured as a result of the need to (re)discover or give voice to those signs of the past that were long subject to cultural loss, collective shame and an oblivion also influenced by foreigners. The exploration of the “poetic” strategies and “political” mechanisms that have characterized this multifaceted process of collective assertion will consider the paths of continuity, rupture, and the rediscovery of specific traditions. In this context, the aim is to elucidate how what is now referred to as “mea kakiu” (ancient things) in the realm of art and culture has evolved through a series of reinterpretations, selections, and concealments, shaping a past in which individuals can find their identity. These reinterpretations of tradition manifest across multiple scales, registers, and discursive dimensions, sometimes conflicting but often permeated by porosity, overlaps, and mutual influences. At a broader level, the analysis explores how the archipelago and its discourses have positioned themselves in relation to Tahiti, metropolitan France, and other Pacific island contexts. On a more granular scale, it deconstructs the internal tensions within heritage-making through historical analysis and ethnographic reflection. Within these heritage conflicts, the focus is on an official, institutional, and associative sphere characterized by rhetoric and initiatives that often draw inspiration from French models and aspire to a collective mission. On the other hand, there's an informal, vernacular, and subaltern realm inhabited by individual actors or social groups (such as the youth) eager to express alternative perspectives and creatively subvert influences from the Métropole. The purpose is to illustrate the diverse processes of turning into heritage concerning language (‘eo ‘enana), handicrafts and sculpture (ha‘a tiki), tattooing (patu tiki), and musical expressions linked to the Matava'a o Te Henua 'Enana (Marquesas Arts Festival). The thesis underscores how, each time, these processes entail distinct dynamics of heritage enhancement, often characterized by controversy. These fundamental elements inform us about how the “tradition” is defined within the context of past and present conditions, as well as how the 'enana' express their cultural belonging through it.

Il presente lavoro intende riflettere sul processo di costruzione identitaria in senso politico e culturale che ha riguardato Henua ‘Enana (Terra degli Uomini), a partire dal cosiddetto “risveglio” sorto tra gli anni Settanta e Ottanta del Novecento. In termini generali, l’obiettivo dello scritto è quello di focalizzarsi sull’intreccio tra la valorizzazione artistica e culturale e la creazione di un senso di appartenenza collettivo tra le isole dell’arcipelago. L’orgoglio per le proprie origini alle Marchesi è maturato a seguito del bisogno di (ri)scoprire o dare voce a quei segni del passato che furono a lungo oggetto di perdita culturale, di vergogna collettiva e di un oblio influenzato anche dagli stranieri. Nell’indagine sugli espedienti “poetici” e sui meccanismi “politici” che hanno contraddistinto questo articolato processo di affermazione collettiva, l’attenzione verrà posta sugli itinerari di continuità, di rottura e di riscoperta di alcune tradizioni. A tal proposito, cercherò di dar conto di come ciò che viene oggi definito mea kakiu (cose antiche) nell’ambito artistico e culturale, sia l’esito di una serie di riformulazioni, selezioni e occultamenti che definiscono nel presente un passato in cui riconoscersi. Simili riletture della tradizione si articolano secondo molteplici scale, registri e ordini del discorso. Pur opponendosi e a tratti confliggendo, questi piani devono essere immaginati come attraversati da porosità, sconfinamenti e anche influenze reciproche. Se ad un livello più ampio l’analisi chiama in causa come l’arcipelago e certi suoi discorsi si siano definiti in relazione a Tahiti, alla Francia metropolitana e ad altri contesti insulari del Pacifico, su una scala più minuta sono le frizioni interne alla patrimonializzazione ad essere decostruite attraverso l’analisi storica e la riflessione etnografica. Entro questi conflitti patrimoniali ho cercato di mettere a fuoco un ambito ufficiale, istituzionale e associativo che si distingue con retoriche e iniziative per lo più condotte adottando i modelli francesi e ambendo a riscuotere una vocazione collettiva. D’altra parte, a ciò si oppongono su un piano informale, vernacolare e subalterno, singoli attori o categorie sociali come i giovani desiderosi di esprimersi con altre visioni, oppure sovvertendo in modo creativo quanto proviene dalla Métropole. Nel dar conto dei percorsi di valorizzazione della lingua (‘eo ‘enana), dell’artigianato e della scultura (ha‘a tiki), del tatuaggio (patu tiki) e delle rappresentazioni musicali connesse al Matava‘a o Te Henua ‘Enana (Festival delle arti delle Marchesi), lo scopo è mostrare come, ogni volta, siano presenti processi di valorizzazione patrimoniale con itinerari differenti e con controverse dinamiche interne. In altri termini, quegli aspetti fondamentali che ci informano sia in quali condizioni passate e presenti si definisce la “tradizione” sia come gli ‘enana manifestino attraverso di essa la loro appartenenza culturale.

(2023). La Terra degli Uomini. Tradizioni e "risveglio" culturale alle Isole Marchesi. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).

La Terra degli Uomini. Tradizioni e "risveglio" culturale alle Isole Marchesi

NERICI, GIACOMO
2023

Abstract

This work aims to delve into the process of identity making in both political and cultural terms that has affected Henua 'Enana (Land of Men) since the so-called 'awakening' occurred between the 1970s and 1980s. In general, the aim of the thesis is to focus on the intertwining of artistic and cultural enhancement and the creation of a collective sense of belonging among the islands of the archipelago. The sense of pride in one's Marquesan heritage has matured as a result of the need to (re)discover or give voice to those signs of the past that were long subject to cultural loss, collective shame and an oblivion also influenced by foreigners. The exploration of the “poetic” strategies and “political” mechanisms that have characterized this multifaceted process of collective assertion will consider the paths of continuity, rupture, and the rediscovery of specific traditions. In this context, the aim is to elucidate how what is now referred to as “mea kakiu” (ancient things) in the realm of art and culture has evolved through a series of reinterpretations, selections, and concealments, shaping a past in which individuals can find their identity. These reinterpretations of tradition manifest across multiple scales, registers, and discursive dimensions, sometimes conflicting but often permeated by porosity, overlaps, and mutual influences. At a broader level, the analysis explores how the archipelago and its discourses have positioned themselves in relation to Tahiti, metropolitan France, and other Pacific island contexts. On a more granular scale, it deconstructs the internal tensions within heritage-making through historical analysis and ethnographic reflection. Within these heritage conflicts, the focus is on an official, institutional, and associative sphere characterized by rhetoric and initiatives that often draw inspiration from French models and aspire to a collective mission. On the other hand, there's an informal, vernacular, and subaltern realm inhabited by individual actors or social groups (such as the youth) eager to express alternative perspectives and creatively subvert influences from the Métropole. The purpose is to illustrate the diverse processes of turning into heritage concerning language (‘eo ‘enana), handicrafts and sculpture (ha‘a tiki), tattooing (patu tiki), and musical expressions linked to the Matava'a o Te Henua 'Enana (Marquesas Arts Festival). The thesis underscores how, each time, these processes entail distinct dynamics of heritage enhancement, often characterized by controversy. These fundamental elements inform us about how the “tradition” is defined within the context of past and present conditions, as well as how the 'enana' express their cultural belonging through it.
FAVOLE, ADRIANO
Risveglio culturale; Patrimonializzazione; Arti e tradizioni; Politiche indigene; Isole Marchesi
Cultural awakening; Heritage making; Arts and traditions; Indigenous policies; Marquesas Islands
M-DEA/01 - DISCIPLINE DEMOETNOANTROPOLOGICHE
Italian
20-dic-2023
35
2021/2022
embargoed_20261220
(2023). La Terra degli Uomini. Tradizioni e "risveglio" culturale alle Isole Marchesi. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).
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Descrizione: La Terra degli Uomini. Tradizioni e “risveglio” culturale alle Isole Marchesi
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/455399
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