In this book, a plurality of views and historical, theoretical, and didactic paths are compared on the theme of educational models destined, in history, to the female gender and on the discrimination still present in contemporary society. Women’s education, in fact, has been since ancient times inscribed within the boundaries of domesticity and bound to behavioral models that presented as inappropriate and harmful to female access to knowledge. The authors and authors propose an articulated analysis of this theme within the school and teaching, in the literary imagination and in the historical debate-pedagogical, and in the context of pedagogical theoretical reflections accompanying readers and readers in a very rich and varied historical and contemporary itinerary. Access to basic education and higher knowledge has long been opposed in the history of Western culture and is still so in some areas of the world, as unfortunately shown by some very recent tragic events. From the different contributions emerges the richness and complexity of a question still open and unavoidable in every formative and didactic path

In questo volume, si confrontano una pluralità di sguardi e di percorsi storici, teorici, didattici sul tema dei modelli educativi destinati, nella storia, al genere femminile e sulle discriminazioni ancora presenti nella società contemporanea. L’educazione delle donne, infatti, è stata fin dall’antichità inscritta entro i confini della domesticità e vincolata a modelli comportamentali che presentavano come inopportuno e dannoso l’accesso femminile ai saperi. Gli autori e le autrici prospettano un’analisi articolata di questo tema nell’ambito della scuola e della didattica, nell’immaginario letterario e nel dibattito storico-pedagogico, e nell’ambito delle riflessioni teorico pedagogiche accompagnando lettrici e lettori in un itinerario storico e contemporaneo molto ricco e variegato. L’accesso all’istruzione di base e ai saperi più elevati è stato a lungo contrastato nella storia della cultura occidentale e lo è tuttora in alcune aree del mondo, come dimostrano purtroppo alcuni tragici episodi molto recenti. Dai differenti contributi emerge la ricchezza e la complessità di una questione ancora aperta e ineludibile in ogni percorso formativo e didattico.

Baldini, M., Bianchi, L., Borruso, F., Bosna, V., Covato, C., Di Giacinto, M., et al. (2022). Dai saperi negati alle avventure della conoscenza. Esclusione ed emancipazione delle donne nei percorsi educativi tra storia e attualità (F. Borruso, R. Gallelli, G. Seveso, a cura di). Milano : Edizioni Unicopli.

Dai saperi negati alle avventure della conoscenza. Esclusione ed emancipazione delle donne nei percorsi educativi tra storia e attualità

Seveso, G
Ultimo
2022

Abstract

In this book, a plurality of views and historical, theoretical, and didactic paths are compared on the theme of educational models destined, in history, to the female gender and on the discrimination still present in contemporary society. Women’s education, in fact, has been since ancient times inscribed within the boundaries of domesticity and bound to behavioral models that presented as inappropriate and harmful to female access to knowledge. The authors and authors propose an articulated analysis of this theme within the school and teaching, in the literary imagination and in the historical debate-pedagogical, and in the context of pedagogical theoretical reflections accompanying readers and readers in a very rich and varied historical and contemporary itinerary. Access to basic education and higher knowledge has long been opposed in the history of Western culture and is still so in some areas of the world, as unfortunately shown by some very recent tragic events. From the different contributions emerges the richness and complexity of a question still open and unavoidable in every formative and didactic path
Baldini, M; Bianchi, L; Borruso, F; Bosna, V.; Covato, C; Di Giacinto, M; Di Grigoli, A R; Falcicchio, G; Forni, D; Gallelli, R; Morandini, M C; Musi E; Nanni, S; Prarolo, M; Seveso, G; Trisciuzzi, M T; Ulivieri, S;
history of women; gender education; history of women’s education
storia delle donne; educazione di genere; storia dell'educazione delle donne
Italian
2022
2022
9788840022505
46
249
Edizioni Unicopli
reserved
Baldini, M., Bianchi, L., Borruso, F., Bosna, V., Covato, C., Di Giacinto, M., et al. (2022). Dai saperi negati alle avventure della conoscenza. Esclusione ed emancipazione delle donne nei percorsi educativi tra storia e attualità (F. Borruso, R. Gallelli, G. Seveso, a cura di). Milano : Edizioni Unicopli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Borruso-2022-Dai saperi negati-VoR.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Volume intero
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 1.94 MB
Formato Adobe PDF
1.94 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/407495
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact