The research is part of a workplace doctorate. It explores the relationship between the experience of crisis and transformational processes in the field of social work in disability services. The research is connected with theoretical studies that, in the field of adult education, have investigated the topic of transformative learning within a systemic and complexity framework. The research activity began in March 2020 and ended in June 2022. It involved a system of services for adults with disabilities in the province of Lecco (Lombardy) in an exploratory enquiry (interviews, focus-groups) aimed at understanding what was happening in the services following the arrival of the pandemic emergency. Following this investigation, training needs emerged in the field which led to the realisation of three different research-training courses involving coordinators, social workers, volunteers and family members of persons with intellectual disabilities. The research used a cooperative methodology. At the end of the data collection phase (July 2021) there followed a meta-reflection on the entire research pathway based on the performative research methodology. It led to the realisation of a dance video-performance that was disseminated in different academic and non-academic contexts.

La ricerca si inserisce all’interno di un percorso di dottorato aziendale. Essa esplora la relazione esistente tra l’esperienza della crisi e processi trasformativi nell’ambito del lavoro sociale di servizi per la disabilità. La ricerca si connette con gli studi teorici che, nell’ambito dell’educazione degli adulti, hanno approfondito il tema dell’apprendimento trasformativo dentro una cornice sistemica e di complessità. L’attività di ricerca ha avuto inizio a marzo 2020 ed è terminata a giugno 2022. Essa ha coinvolto un sistema di servizi per adulti con disabilità in provincia di Lecco (Lombardia) in un’indagine esplorativa (interviste, focus-groups) volta a comprendere cosa stave accadendo nei servizi a seguito dell’arrivo dell’emergenza pandemica. Successivamente a questa indagine sono emersi nel campo bisogni formativi che hanno portato alla realizzazione di tre differenti percorsi di ricerca-formazione che hanno coinvolto coordinatori, operatori sociali, volontari e familiari di persone con disabilità intellettiva. La ricerca si è avvalsa di una metodologia cooperativa. Al termine della fase di raccolta dati (luglio 2021) è seguita una metariflessione sull’intero percorso di ricerca fondata sulla metodologia della ricerca performativa. Essa ha portato alla realizzazione di una videoperformance danzata che è stata disseminata in contesti differenti, accademici e non accademici.

(2023). DANZARE LA CRISI E IL SUO POTENZIALE TRASFORMATIVO Una ricerca cooperativa e performativa con un sistema di servizi per la disabilità in tempi di pandemia. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).

DANZARE LA CRISI E IL SUO POTENZIALE TRASFORMATIVO Una ricerca cooperativa e performativa con un sistema di servizi per la disabilità in tempi di pandemia

CUPPARI, ANTONELLA
2023

Abstract

The research is part of a workplace doctorate. It explores the relationship between the experience of crisis and transformational processes in the field of social work in disability services. The research is connected with theoretical studies that, in the field of adult education, have investigated the topic of transformative learning within a systemic and complexity framework. The research activity began in March 2020 and ended in June 2022. It involved a system of services for adults with disabilities in the province of Lecco (Lombardy) in an exploratory enquiry (interviews, focus-groups) aimed at understanding what was happening in the services following the arrival of the pandemic emergency. Following this investigation, training needs emerged in the field which led to the realisation of three different research-training courses involving coordinators, social workers, volunteers and family members of persons with intellectual disabilities. The research used a cooperative methodology. At the end of the data collection phase (July 2021) there followed a meta-reflection on the entire research pathway based on the performative research methodology. It led to the realisation of a dance video-performance that was disseminated in different academic and non-academic contexts.
FORMENTI, LAURA
lavoro sociale; crisi; trasformazione; disabilità; danza
social work; crisis; transformation; disability; dance
M-PED/01 - PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE
Italian
8-feb-2023
EDUCAZIONE NELLA SOCIETA' CONTEMPORANEA
35
2021/2022
embargoed_20260208
(2023). DANZARE LA CRISI E IL SUO POTENZIALE TRASFORMATIVO Una ricerca cooperativa e performativa con un sistema di servizi per la disabilità in tempi di pandemia. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
phd_unimib_027454.pdf

embargo fino al 08/02/2026

Descrizione: DANZARE LA CRISI E IL SUO POTENZIALE TRASFORMATIVO Una ricerca cooperativa e performativa con un sistema di servizi per la disabilità in tempi di pandemia
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
Dimensione 2.45 MB
Formato Adobe PDF
2.45 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/404416
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact