Recent highly performant Machine Learning algorithms are compelling but opaque, so it is often hard to understand how they arrive at their predictions giving rise to interpretability issues. Such issues are particularly relevant in supervised learning, where such black-box models are not easily understandable by the stakeholders involved. A growing body of work focuses on making Machine Learning, particularly Deep Learning models, more interpretable. The currently proposed approaches rely on post-hoc interpretation, using methods such as saliency mapping and partial dependencies. Despite the advances that have been made, interpretability is still an active area of research, and there is no silver bullet solution. Moreover, in high-stakes decision-making, post-hoc interpretability may be sub-optimal. An example is the field of enterprise credit risk modeling. In such fields, classification models discriminate between good and bad borrowers. As a result, lenders can use these models to deny loan requests. Loan denial can be especially harmful when the borrower cannot appeal or have the decision explained and grounded by fundamentals. Therefore in such cases, it is crucial to understand why these models produce a given output and steer the learning process toward predictions based on fundamentals. This dissertation focuses on the concept of Interpretable Machine Learning, with particular attention to the context of credit risk modeling. In particular, the dissertation revolves around three topics: model agnostic interpretability, post-hoc interpretation in credit risk, and interpretability-driven learning. More specifically, the first chapter is a guided introduction to the model-agnostic techniques shaping today’s landscape of Machine Learning and their implementations. The second chapter focuses on an empirical analysis of the credit risk of Italian Small and Medium Enterprises. It proposes an analytical pipeline in which post-hoc interpretability plays a crucial role in finding the relevant underpinnings that drive a firm into bankruptcy. The third and last paper proposes a novel multicriteria knowledge injection methodology. The methodology is based on double backpropagation and can improve model performance, especially in the case of scarce data. The essential advantage of such methodology is that it allows the decision maker to impose his previous knowledge at the beginning of the learning process, making predictions that align with the fundamentals.

I recenti algoritmi di apprendimento automatico ad alte prestazioni sono convincenti ma opachi, quindi spesso è difficile capire come arrivano alle loro previsioni, dando origine a problemi di interpretabilità. Questi problemi sono particolarmente rilevanti nell'apprendimento supervisionato, dove questi modelli "black-box" non sono facilmente comprensibili per le parti interessate. Un numero crescente di lavori si concentra sul rendere più interpretabili i modelli di apprendimento automatico, in particolare quelli di apprendimento profondo. Gli approcci attualmente proposti si basano su un'interpretazione post-hoc, utilizzando metodi come la mappatura della salienza e le dipendenze parziali. Nonostante i progressi compiuti, l'interpretabilità è ancora un'area di ricerca attiva e non esiste una soluzione definitiva. Inoltre, nei processi decisionali ad alto rischio, l'interpretabilità post-hoc può essere subottimale. Un esempio è il campo della modellazione del rischio di credito aziendale. In questi campi, i modelli di classificazione discriminano tra buoni e cattivi mutuatari. Di conseguenza, gli istituti di credito possono utilizzare questi modelli per negare le richieste di prestito. Il rifiuto di un prestito può essere particolarmente dannoso quando il mutuatario non può appellarsi o avere una spiegazione e una motivazione della decisione. In questi casi, quindi, è fondamentale capire perché questi modelli producono un determinato risultato e orientare il processo di apprendimento verso previsioni basate sui fondamentali. Questa tesi si concentra sul concetto di Interpretable Machine Learning, con particolare attenzione al contesto della modellazione del rischio di credito. In particolare, la tesi ruota attorno a tre argomenti: l'interpretabilità agnostica del modello, l'interpretazione post-hoc nel rischio di credito e l'apprendimento guidato dall'interpretabilità. Più specificamente, il primo capitolo è un'introduzione guidata alle tecniche model-agnostic che caratterizzano l'attuale panorama del Machine Learning e alle loro implementazioni. Il secondo capitolo si concentra su un'analisi empirica del rischio di credito delle piccole e medie imprese italiane. Propone una pipeline analitica in cui l'interpretabilità post-hoc gioca un ruolo cruciale nel trovare le basi rilevanti che portano un'impresa al fallimento. Il terzo e ultimo articolo propone una nuova metodologia di iniezione di conoscenza multicriteriale. La metodologia si basa sulla doppia retropropagazione e può migliorare le prestazioni del modello, soprattutto in caso di scarsità di dati. Il vantaggio essenziale di questa metodologia è che permette al decisore di imporre le sue conoscenze pregresse all'inizio del processo di apprendimento, facendo previsioni che si allineano con i fondamentali.

(2023). Black-box supervised learning and empirical assessment: new perspectives in credit risk modeling. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).

Black-box supervised learning and empirical assessment: new perspectives in credit risk modeling

REPETTO, MARCO
2023

Abstract

Recent highly performant Machine Learning algorithms are compelling but opaque, so it is often hard to understand how they arrive at their predictions giving rise to interpretability issues. Such issues are particularly relevant in supervised learning, where such black-box models are not easily understandable by the stakeholders involved. A growing body of work focuses on making Machine Learning, particularly Deep Learning models, more interpretable. The currently proposed approaches rely on post-hoc interpretation, using methods such as saliency mapping and partial dependencies. Despite the advances that have been made, interpretability is still an active area of research, and there is no silver bullet solution. Moreover, in high-stakes decision-making, post-hoc interpretability may be sub-optimal. An example is the field of enterprise credit risk modeling. In such fields, classification models discriminate between good and bad borrowers. As a result, lenders can use these models to deny loan requests. Loan denial can be especially harmful when the borrower cannot appeal or have the decision explained and grounded by fundamentals. Therefore in such cases, it is crucial to understand why these models produce a given output and steer the learning process toward predictions based on fundamentals. This dissertation focuses on the concept of Interpretable Machine Learning, with particular attention to the context of credit risk modeling. In particular, the dissertation revolves around three topics: model agnostic interpretability, post-hoc interpretation in credit risk, and interpretability-driven learning. More specifically, the first chapter is a guided introduction to the model-agnostic techniques shaping today’s landscape of Machine Learning and their implementations. The second chapter focuses on an empirical analysis of the credit risk of Italian Small and Medium Enterprises. It proposes an analytical pipeline in which post-hoc interpretability plays a crucial role in finding the relevant underpinnings that drive a firm into bankruptcy. The third and last paper proposes a novel multicriteria knowledge injection methodology. The methodology is based on double backpropagation and can improve model performance, especially in the case of scarce data. The essential advantage of such methodology is that it allows the decision maker to impose his previous knowledge at the beginning of the learning process, making predictions that align with the fundamentals.
LIBERATI, CATERINA
CROSATO, LISA
Machine Learning; Credit Risk; Deep Learning; Interpretable ML; Explainable AI
Machine Learning; Credit Risk; Deep Learning; Interpretable ML; Explainable AI
MAT/09 - RICERCA OPERATIVA
Italian
27-gen-2023
ECONOMIA E STATISTICA
34
2021/2022
open
(2023). Black-box supervised learning and empirical assessment: new perspectives in credit risk modeling. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/402366
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