Movement pervades our daily life and affects our social world. From the very beginning of human life, it provides information through active experience of the body and the environment. This thesis will analyze the contribution of movement in the socio-emotional development, from the most fundamental features (i.e., the kinematics) to more complex ones, embedded in a multi-personal context. First, the focus will be on how the kinematics of two emotions (happiness and fear) can be identified by 7- and 10-year-old children, to explore whether dynamic features of body language are differently involved in the recognition of emotions compared to static ones (Chapter 1). Secondly, facial emotional displays will be considered. Specifically, we will investigate whether the observation of faces expressing dynamically happiness or anger is able to activate the sensorimotor cortex (reflected by a differential modulation of mu-rhythm desynchronization) at 7-months of life (Chapter 2). Movement will be then examined in social exchanges. The aim of the presented study will be to investigate whether an action-sound association is perceived as key towards the construction of interactive scripts by 10-month-old infants (Chapter 3). Planning movement and actions towards novel objects is also influenced by social messages provided by others. We will then finally investigate how the two actions of holding an object or pushing it away are processed at a neural level by 10-month-olds, and whether providing an emotional context in which those actions took place alters their perception (Chapter 4).

Il movimento è fondamentale nelle nostre vite di tutti i giorni, e ha grande influenza sul mondo sociale. Fin dai primi giorni di vita, il movimento è fonte di informazioni attraverso l’esperienza sia del proprio corpo che dell’ambiente che ci circonda. Questa tesi analizzerà il contributo del movimento nello sviluppo socio-emotivo, partendo da caratteristiche più di base (la cinematica) arrivando a situazioni più complesse, inserite in un contesto multi-personale. In primo luogo, verrà analizzata la capacità di bambini di 7 e 10 anni di identificare due emozioni (felicità e paura) attraverso la cinematica, per esplorare se le caratteristiche dinamiche del linguaggio del corpo siano diversamente coinvolte nel riconoscimento delle emozioni rispetto a quelle statiche (Capitolo 1). In secondo luogo, saranno prese in considerazione le espressioni emotive del volto. In particolare, indagheremo se l'osservazione di volti che esprimono dinamicamente felicità o rabbia sia in grado di attivare la corteccia sensomotoria (indicato da una modulazione differenziale della desincronizzazione del ritmo mu) a 7 mesi di vita (Capitolo 2). Il movimento sarà in seguito preso in esame negli scambi sociali. L'obiettivo dello studio presentato sarà quello di indagare se un'associazione azione-suono venga percepita come essenziale per la costruzione di script interattivi da parte di bambini di 10 mesi (capitolo 3). La pianificazione del movimento e delle azioni verso nuovi oggetti è inoltre influenzata dai messaggi sociali altrui. Infine studieremo quindi come le due azioni di avvicinare a sé un oggetto o di spingerlo via siano elaborate a livello neurale dai bambini di 10 mesi, e se il contesto emotivo in cui queste azioni hanno avuto luogo alteri la loro percezione (Capitolo 4).

(2021). EVERY MOVE YOU MAKE: MOVEMENT CONVEYS SOCIAL INFORMATION DURING INFANCY AND CHILDHOOD.. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2021).

EVERY MOVE YOU MAKE: MOVEMENT CONVEYS SOCIAL INFORMATION DURING INFANCY AND CHILDHOOD.

ROBERTI, ELISA
2021

Abstract

Movement pervades our daily life and affects our social world. From the very beginning of human life, it provides information through active experience of the body and the environment. This thesis will analyze the contribution of movement in the socio-emotional development, from the most fundamental features (i.e., the kinematics) to more complex ones, embedded in a multi-personal context. First, the focus will be on how the kinematics of two emotions (happiness and fear) can be identified by 7- and 10-year-old children, to explore whether dynamic features of body language are differently involved in the recognition of emotions compared to static ones (Chapter 1). Secondly, facial emotional displays will be considered. Specifically, we will investigate whether the observation of faces expressing dynamically happiness or anger is able to activate the sensorimotor cortex (reflected by a differential modulation of mu-rhythm desynchronization) at 7-months of life (Chapter 2). Movement will be then examined in social exchanges. The aim of the presented study will be to investigate whether an action-sound association is perceived as key towards the construction of interactive scripts by 10-month-old infants (Chapter 3). Planning movement and actions towards novel objects is also influenced by social messages provided by others. We will then finally investigate how the two actions of holding an object or pushing it away are processed at a neural level by 10-month-olds, and whether providing an emotional context in which those actions took place alters their perception (Chapter 4).
TURATI, CHIARA
SviluppoCognitivo; Emozioni; Azioni; Movimento; Interazioni
CognitiveDevelopment; Emotions; Actions; Movement; Interazioni
M-PSI/04 - PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE
English
19-lug-2021
PSICOLOGIA, LINGUISTICA E NEUROSCIENZE COGNITIVE
33
2019/2020
open
(2021). EVERY MOVE YOU MAKE: MOVEMENT CONVEYS SOCIAL INFORMATION DURING INFANCY AND CHILDHOOD.. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2021).
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Descrizione: Every move you make. Movement conveys social information during infancy and childhood
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/325896
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