Il volume affronta il tema della conoscenza e dell’ap- prendimento in ambito scolastico e lavorativo considerato come un processo che coinvolge capacità non solo cogni- tive, come ricordare, parlare, comprendere, stabilire nessi, dedurre, valutare, ma che implica anche qualità trasversali, disposizioni della personalità dette character skills, quali l’apertura mentale, la capacità di collaborare, la sicurezza. Il titolo, Viaggio nelle character skills. Persone, relazioni, valori, esprime l’approccio che si è inteso dare al lavoro, che non intende proporre affermazioni di principio, ma vuole inoltrarsi in un percorso esplorativo nel quale confluiscono le riflessioni sviluppate da un gruppo di studiosi di varia formazione e di competenze diverse. I contributi suggeri- scono le molteplici prospettive con cui accostare le character skills per averne piena contezza, proprio come quando in viaggio possiamo guardare il paesaggio naturale e le opere dell’uomo da diversi punti di vista così da farci un’idea più ampia di ciò che sono e significano. Si tratta di un viaggio che vorremmo compiere con il lettore intorno al futuro dell’educazione e della scuola. E non solo.

The book addresses the issue of knowledge and learning in the school and work environment, considered as a process that involves not only cognitive skills, such as remembering, speaking, understanding, establishing connections, deducing, evaluating, but also involves transversal qualities, personality dispositions called character skills, such as open-mindedness, the ability to collaborate, confidence. The title, Journey into Character Skills. People, relationships, values, expresses the approach we intend to give to the work, which does not intend to propose statements of principle, but wants to embark on an exploratory journey in which the reflections developed by a group of scholars from various backgrounds and different skills converge. The contributions suggest the multiple perspectives with which to approach character skills in order to have a full understanding of them, just as when we travel we can look at the natural landscape and the works of man from different points of view so as to get a broader idea of what they are and what they mean. This is a journey that we would like to take with the reader around the future of education and schools. And beyond.

Chiosso, G., Grassi, O., Maccarini, A., Pisanu, F., Fraccaroli, F., Gentile M., et al. (2021). Viaggio nelle Character Skills. Persone, relazioni, valori (G. Chiosso, A. Poggi, G. Vittadini, a cura di). Bologna : Il Mulino.

Viaggio nelle Character Skills. Persone, relazioni, valori

Vittadini, G.
Ultimo
Membro del Collaboration Group
2021

Abstract

The book addresses the issue of knowledge and learning in the school and work environment, considered as a process that involves not only cognitive skills, such as remembering, speaking, understanding, establishing connections, deducing, evaluating, but also involves transversal qualities, personality dispositions called character skills, such as open-mindedness, the ability to collaborate, confidence. The title, Journey into Character Skills. People, relationships, values, expresses the approach we intend to give to the work, which does not intend to propose statements of principle, but wants to embark on an exploratory journey in which the reflections developed by a group of scholars from various backgrounds and different skills converge. The contributions suggest the multiple perspectives with which to approach character skills in order to have a full understanding of them, just as when we travel we can look at the natural landscape and the works of man from different points of view so as to get a broader idea of what they are and what they mean. This is a journey that we would like to take with the reader around the future of education and schools. And beyond.
Chiosso, G.; Grassi, O.; Maccarini, A.M.; Pisanu, F.; Fraccaroli, F.; Gentile M.; Recchia, F.; Ceroni, M.; Agasisti,T.; Ribolzi, L.; Vittadini, G.; Previtali, D.; Albert, L.; Poggi, A.M.; Folloni, G.; Sturaro, C.; Poian, G.; Bisello L..
Human Capital, Non Cognitive Skills, Charatcer Skills, School Organization
Human Capital, Non Cognitive Skills, Charatcer Skills, Organizzazione della scuola
Italian
7-gen-2021
27-mar-2021
2021
978-88-15-29165-3
316
Il Mulino
none
Chiosso, G., Grassi, O., Maccarini, A., Pisanu, F., Fraccaroli, F., Gentile M., et al. (2021). Viaggio nelle Character Skills. Persone, relazioni, valori (G. Chiosso, A. Poggi, G. Vittadini, a cura di). Bologna : Il Mulino.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/310140
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact