The study of child deprivation in contemporary Europe is a relevant topic for social policies. Recent studies give attention on multidimensional measurement tools for deprivation. The thesis focuses on material deprivation condition of children, using data from EUSILC (items on children living condition). The analysis has been carried out across 32 European countries and two waves (2009 and 2014). Attention has been given to the age of children, splitting up the sample in two groups - pre-school age children (1 to 5 years) and school age children (6 to 15 years) – thus measuring the specific deprivation for each group. The aim of this study is to evaluate the degree of consistency of different methodologies that allow to capture the multidimensionality involved in the concept of child deprivation. Both synthetic indices (e.g Alkire Foster index) and clustering procedures (e.g. Self Organizing Map) have been implemented. Bulgaria e Romania have highest levels of child deprivation in all measurement procedures carried out. SOM stressed out a pattern of deprivation related to leisure time and school activities. From 2009 and 2014 the phenomenon increased in Europe. Nordic Countries contexts are better for children wellbeing. The analysis highlights the importance of some heterogeneity factors, such as number of children, family structure, parent’s education level and low work intensity, in accounting for patterns of multiple deprivation in both the samples. Poverty and household deprivation impact on child deprivation, but any perfect correspondence has been found.

Il benessere dei minori risulta essere un tema di rilevanza per le politiche a livello europeo; studi recenti hanno utilizzato il concetto di deprivazione, inteso come misura multidimensionale delle condizioni di vita dei bambini. A partire dai dati della rilevazione EU-SILC (indicatori specifici della condizione dei minori), sono stati utilizzati quattro metodi di misura differenti (indice non pesato, indice pesato, indice con il metodo Alkire Foster, Self Organizing Maps) per rilevare il fenomeno della deprivazione infantile in Europa. Il campione dei minori è stato suddiviso in due gruppi (minori in età prescolare ,1-5 anni, e i minori in età scolare, 6-15 anni) in cui la deprivazione è stata misurata. Tutti gli strumenti adottati sono risultati coerenti rispetto alla descrizione dei livelli di deprivazione, evidenziando un livello maggiore per i minori in età scolare. I paesi dell’ex area sovietica, in particolare, Bulgaria e Romania mostrano livelli di deprivazione infantile molto più elevati rispetto ai paesi del Nord Europa. La tecnica della SOM ha permesso di evidenziare alcune forme di deprivazione specifica rispetto ad attività del tempo libero o connesse alla scuola. Tutte le misure hanno indicato un aumento complessivo del fenomeno dalla prima rilevazione (2009) alla seconda (2014). Tramite la tecnica dell’analisi multilivello, è stato stimato l’impatto delle differenze contestuali (paesi e anno) sui livelli della deprivazione infantile, e l’impatto di fattori familiari e ambientali. I contesti che risultano essere maggiormente protettivi rispetto alla deprivazione infantile sono i paesi del Nord Europa nel periodo precrisi economica. I fattori che hanno un impatto negativo sono relativi a caratteristiche dei genitori quali il livello di istruzione basso e la bassa intensità lavorativa, e alla struttura familiare, in particolare genitori soli (per i minori in età scolare) e il numero elevato di minori presenti nel nucleo familiare. Povertà economica e deprivazione familiare hanno un forte impatto sulle condizioni di vita dei minori, ma non sono fenomeni perfettamente coincidenti.

(2020). La deprivazione infantile in Europa. Studio dell’impatto dei fattori familiari e di contesto. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).

La deprivazione infantile in Europa. Studio dell’impatto dei fattori familiari e di contesto

CICERI, PAOLA
2020

Abstract

The study of child deprivation in contemporary Europe is a relevant topic for social policies. Recent studies give attention on multidimensional measurement tools for deprivation. The thesis focuses on material deprivation condition of children, using data from EUSILC (items on children living condition). The analysis has been carried out across 32 European countries and two waves (2009 and 2014). Attention has been given to the age of children, splitting up the sample in two groups - pre-school age children (1 to 5 years) and school age children (6 to 15 years) – thus measuring the specific deprivation for each group. The aim of this study is to evaluate the degree of consistency of different methodologies that allow to capture the multidimensionality involved in the concept of child deprivation. Both synthetic indices (e.g Alkire Foster index) and clustering procedures (e.g. Self Organizing Map) have been implemented. Bulgaria e Romania have highest levels of child deprivation in all measurement procedures carried out. SOM stressed out a pattern of deprivation related to leisure time and school activities. From 2009 and 2014 the phenomenon increased in Europe. Nordic Countries contexts are better for children wellbeing. The analysis highlights the importance of some heterogeneity factors, such as number of children, family structure, parent’s education level and low work intensity, in accounting for patterns of multiple deprivation in both the samples. Poverty and household deprivation impact on child deprivation, but any perfect correspondence has been found.
TOGNETTI, MARA GRAZIELLA
LUCCHINI, MARIO
Deprivazione; Infanzia; Indici; Self Organizing Maps; Analisi multilivello
Deprivation; Children; Indices; Self Organizing Maps; Analisi multilivello
SPS/07 - SOCIOLOGIA GENERALE
Italian
25-mar-2020
SOCIOLOGIA APPLICATA E METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
32
2018/2019
open
(2020). La deprivazione infantile in Europa. Studio dell’impatto dei fattori familiari e di contesto. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).
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Descrizione: Ciceri Paola 065418
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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