Neoruralism as a general paradigm is configured as a movement of people from the city and from urbanized areas to rural areas. During the study it was interesting to investigate whether mountain neoruralism is more comparable to an opposition and resistance with respect to the life models and organization of urbanized contexts, practiced by "new mountain dwellers" aware of a new ecological, economic, socio-cultural sensibility that leads to a better quality of life and to a beneficial local territorial development or if instead mountain neoruralism is fundamentally recognizable as urban “fashion”, hedonistic desire of bucolic and “urban” subjects suspended between urban life and rural life and that ultimately they legitimize their urban matrix instead of opposing it. From this springs the central question from which the research started: is it possible to consider mountain neo-ruralism as a cultural movement in opposition to urbanism (understood as a lifestyle)? The choice to rethink one's lifestyle in a neorural key is recognized as a response to existential motivations that provide for an exit from the urban dimension in which one no longer feels at ease. The existential ends of this choice, as a symbolic message, can be effectively interpreted as a voice of protest. In fact, the choice of a rethinking for a neorural lifestyle was interpreted precisely as a cultural movement of resistance, reaction to a perceived status quo in urban contexts. Observing the trades, the condition of the "neorural peasant" - observed in the practices actively built in Val Maira - was highlighted as fundamentally aimed at creating more spaces of autonomy. It is therefore inclined towards an interpretation of the neorural phenomenon known in Val Maira as more adherent to the vision of neoruralism as an antithetical phenomenon with respect to western urbanism, resistance to the ecologically and socially pathological outcomes of the modern city, which can be recognized as a counter urbanization expressed in terms of "escape from the city".

Il neoruralismo come paradigma generale si configura come un movimento di persone dalla città e dalle aree urbanizzate alle aree rurali. Nel corso dello studio è risultato interessante indagare se il neoruralismo montano sia più accostabile ad una opposizione e resistenza rispetto ai modelli di vita e organizzazione dei contesti urbanizzati, praticata da “nuovi montanari” consapevoli di una nuova sensibilità ecologica, economica, socio-culturale che conduca ad una migliore qualità di vita e ad un benefico sviluppo territoriale locale o se invece il neoruralismo montano sia di fondo riconoscibile come “moda” urbana, desiderio edonistico di soggetti “rurbani” bucolicamente sospesi tra vita urbana e vita rurale e che in ultima analisi legittimano la loro matrice urbana anziché opporsi ad essa. Da ciò scaturisce la domanda centrale da cui ha preso avvio la ricerca: è possibile considerare il neo-ruralismo montano come movimento culturale in opposizione all’urbanesimo (inteso come stile di vita)? La scelta di ripensare il proprio stile di vita in chiave neorurale si riconosce come risposta a motivazioni esistenziali che prevedono un’uscita dalla dimensione urbana in cui non ci si sente più a proprio agio. I fini esistenziali di tale scelta, in quanto messaggio simbolico, possono essere efficacemente interpretati come una voce di protesta. Infatti, la scelta di un ripensamento per uno stile di vita neorurale è stata interpretata proprio come movimento culturale di resistenza, reazione ad uno status quo percepito nei contesti urbani. Osservandone i mestieri, si è evidenziata la condizione del “neorurale contadino” - osservata nelle pratiche attivamente costruite in Val Maira - come fondamentalmente volta a creare maggiori spazi di autonomia. Si è dunque propeso per una interpretazione del fenomeno neorurale conosciuto in Val Maira come più aderente alla visione di neoruralismo quale fenomeno antitetico rispetto all’urbanesimo occidentale, resistenza rispetto agli esiti ecologicamente e socialmente patologici della città moderna, che può essere riconosciuto come una contro-urbanizzazione espressa nei termini di «fuga dalla città».

(2020). Neoruralismo in Val Maira. La montagna per un ripensamento degli stili di vita.. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).

Neoruralismo in Val Maira. La montagna per un ripensamento degli stili di vita.

CARUCCI, ALESSANDRO
2020

Abstract

Neoruralism as a general paradigm is configured as a movement of people from the city and from urbanized areas to rural areas. During the study it was interesting to investigate whether mountain neoruralism is more comparable to an opposition and resistance with respect to the life models and organization of urbanized contexts, practiced by "new mountain dwellers" aware of a new ecological, economic, socio-cultural sensibility that leads to a better quality of life and to a beneficial local territorial development or if instead mountain neoruralism is fundamentally recognizable as urban “fashion”, hedonistic desire of bucolic and “urban” subjects suspended between urban life and rural life and that ultimately they legitimize their urban matrix instead of opposing it. From this springs the central question from which the research started: is it possible to consider mountain neo-ruralism as a cultural movement in opposition to urbanism (understood as a lifestyle)? The choice to rethink one's lifestyle in a neorural key is recognized as a response to existential motivations that provide for an exit from the urban dimension in which one no longer feels at ease. The existential ends of this choice, as a symbolic message, can be effectively interpreted as a voice of protest. In fact, the choice of a rethinking for a neorural lifestyle was interpreted precisely as a cultural movement of resistance, reaction to a perceived status quo in urban contexts. Observing the trades, the condition of the "neorural peasant" - observed in the practices actively built in Val Maira - was highlighted as fundamentally aimed at creating more spaces of autonomy. It is therefore inclined towards an interpretation of the neorural phenomenon known in Val Maira as more adherent to the vision of neoruralism as an antithetical phenomenon with respect to western urbanism, resistance to the ecologically and socially pathological outcomes of the modern city, which can be recognized as a counter urbanization expressed in terms of "escape from the city".
NAVARINI, GIANMARCO CURIO
neoruralismo; stili di vita; montagna; ri-contadinizzazione; contro-urbanizzazion
neoruralism; lifestyles; mountain; re-peasantization; contro-urbanizzazion
SPS/10 - SOCIOLOGIA DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
Italian
25-mar-2020
SOCIOLOGIA APPLICATA E METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
32
2018/2019
open
(2020). Neoruralismo in Val Maira. La montagna per un ripensamento degli stili di vita.. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/277253
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