The aim of the present research is to investigate the transformations of the representations and narrations of gender roles among two samples of Iranian men and women of Tehran’s middle class, belonging to two different generations: the first group is composed of individuals born between 1960 and 1969, and therefore belonging to what the international scientific literature defines Generation X. The second group includes young women and men born between 1990 and 1999, defined as members of the Millennial Generation. Using a mixed research methodology, consisting of documentary analysis, a secondary analysis of statistical data and narrative interviews with men and women of both generations, this study allowed us to deepen the complexities and contradictions intrinsic of the processes of elaboration and negotiation of gender identity among these social actors. Instead of an often simplistic and sterotyped interpretation of social change as an ineluctable and linear process from "traditional" models and behaviors to an unidentified notion of "modernity", the research contrasts the concept of "post-modern cultural bricolage": a creative process of construction of meanings through the rielaboration of previous and new elements and instances, in which the subject can make innovative and conscious choices in accordance with his/her own conditions and attitudes.
L’obiettivo della presente ricerca è di investigare le trasformazioni delle rappresentazioni e narrazioni dei ruoli di genere di due campioni di uomini e donne iraniani/e della classe media di Tehran, appartenenti a due generazioni differenti: il primo gruppo è composto da individui nati tra il 1960 e il 1969, ed appartenenti perciò a quella che la letteratura scientifica internazionale definisce Generazione X. Il secondo gruppo include giovani donne e uomini nate/i tra il 1990 e il 1999, definiti come membri della Generazione Millennial. Avvalendosi di una metodologia di ricerca mista, composta da analisi documentaria, un’analisi secondaria di dati statistici e interviste narrative con uomini e donne di entrambe le generazioni, questo studio ha permesso di analizzare le complessità e contraddizioni insite nei processi di elaborazione e negoziazione delle identità di genere di questi/e attori e attrici sociali. A d una interpretazione spesso semplicistica e sterotipizzata del mutamento sociale come ineluttabile e lineare processo da modelli e comportamenti “tradizionali” ad uno non meglio identificata nozione di “modernità”, la ricerca contrappone una lettura basata sul concetto di “bricolage culturale post-moderno”: un creativo processo di costruzione di significati attraverso la rielaborazione di elementi ed istanze precedenti e nuove, in cui il soggetto può operare scelte innovative e consapevoli in accordo con le proprie condizioni ed attitudini.
(2020). Gender through Generations: ruoli e rappresentazioni di genere tra due generazioni della classe media di Tehran. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).
Gender through Generations: ruoli e rappresentazioni di genere tra due generazioni della classe media di Tehran
GHAFFARI, RASSA
2020
Abstract
The aim of the present research is to investigate the transformations of the representations and narrations of gender roles among two samples of Iranian men and women of Tehran’s middle class, belonging to two different generations: the first group is composed of individuals born between 1960 and 1969, and therefore belonging to what the international scientific literature defines Generation X. The second group includes young women and men born between 1990 and 1999, defined as members of the Millennial Generation. Using a mixed research methodology, consisting of documentary analysis, a secondary analysis of statistical data and narrative interviews with men and women of both generations, this study allowed us to deepen the complexities and contradictions intrinsic of the processes of elaboration and negotiation of gender identity among these social actors. Instead of an often simplistic and sterotyped interpretation of social change as an ineluctable and linear process from "traditional" models and behaviors to an unidentified notion of "modernity", the research contrasts the concept of "post-modern cultural bricolage": a creative process of construction of meanings through the rielaboration of previous and new elements and instances, in which the subject can make innovative and conscious choices in accordance with his/her own conditions and attitudes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_unimib_818981.pdf
Accesso Aperto
Descrizione: Tesi di Ghaffari Rassa - 818981
Tipologia di allegato:
Doctoral thesis
Dimensione
3.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.