Objects of this empirical research are times and rhythms of working with customers, particularly the perceptions and representations of shift workers in the retail sector in two situated contexts, two European shopping streets in the city centre of Milan and London: Corso Buenos Aires and Oxford Street. The aim of this research is to analyse working times and rhythms in a particular socioeconomic context, characteristics of which are a postfordist, strongly service-oriented economy, and the phenomena of mass consumption and demand of immediate gratification by potential customers. Moreover, through this research, new processes of transformation of social times and rhythms in today's European deindustrialised metropolis have been investigated. Qualitative research methods have been used: 6 months of ethnographic observation for each context and comprehensively 50 interviews and 2 focus groups.

Oggetti di questa ricerca empirica sono tempi e ritmi del lavoro con il cliente, in particolare le percezioni e le rappresentazioni di lavoratori e lavoratrici della vendita in due contesti situati, due vie dello shopping europee nel centro cittadino di Milano e Londra: Corso Buenos Aires e Oxford Street. Obiettivo della ricerca è analizzare tempi e ritmi del lavoro in un contesto socioeconomico europeo caratterizzato da un'economia postfordista fortemente orientata ai servizi, e dai fenomeni del consumismo e della domanda di gratificazione immediata da parte dei potenziali clienti. Inoltre, sono stati indagati nuovi processi di trasformazione dei tempi e dei ritmi sociali in atto oggi nelle città europee ormai in gran parte deindustrializzate. Sono stati utilizzati metodi di ricerca qualitativi: 6 mesi di osservazione etnografica per ogni contesto, e complessivamente 50 interviste e 2 focus group.

(2018). TEMPI E RITMI DELLA VENDITA AL CLIENTE. ALIENAZIONE E PROCESSI DI IMMEDIATIZZAZIONE NELLE VIE DELLO SHOPPING DI MILANO E LONDRA. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2018).

TEMPI E RITMI DELLA VENDITA AL CLIENTE. ALIENAZIONE E PROCESSI DI IMMEDIATIZZAZIONE NELLE VIE DELLO SHOPPING DI MILANO E LONDRA

DORDONI, ANNALISA
2018

Abstract

Objects of this empirical research are times and rhythms of working with customers, particularly the perceptions and representations of shift workers in the retail sector in two situated contexts, two European shopping streets in the city centre of Milan and London: Corso Buenos Aires and Oxford Street. The aim of this research is to analyse working times and rhythms in a particular socioeconomic context, characteristics of which are a postfordist, strongly service-oriented economy, and the phenomena of mass consumption and demand of immediate gratification by potential customers. Moreover, through this research, new processes of transformation of social times and rhythms in today's European deindustrialised metropolis have been investigated. Qualitative research methods have been used: 6 months of ethnographic observation for each context and comprehensively 50 interviews and 2 focus groups.
FULLIN, GIOVANNA
LECCARDI, CARMEN
vendita,; tempo,; alienazione,; accelerazione,; città
retail,; time,; alienation,; acceleration,; città
SPS/07 - SOCIOLOGIA GENERALE
Italian
16-mar-2018
SOCIOLOGIA APPLICATA E METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE - 92R
30
2016/2017
open
(2018). TEMPI E RITMI DELLA VENDITA AL CLIENTE. ALIENAZIONE E PROCESSI DI IMMEDIATIZZAZIONE NELLE VIE DELLO SHOPPING DI MILANO E LONDRA. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2018).
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Descrizione: tesi di dottorato
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/199169
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